En enkätundersökning som SN gjort bland våra skolor i regionen visar på att det finns ett tydligt problem med lärare som upplever kränkningar och hot i sin vardag. Inte bara på en specifik skola, alltså. En enkätundersökning som de fackliga organisationerna på Nyköpings högstadium har gjort visar på stora problem med arbetsmiljön just där.
Detta är, för att uttrycka sig milt, ohållbart och oacceptabelt. Även om det inte behöver vara så att alla lärare vantrivs eller upplever en undermålig arbetsmiljö.
Nyligen meddelade skolledningen och Nyköpings kommun att arbetsmiljön på det kommunala högstadiet ska utredas av en extern granskare. Det är bra. En skola som vill vara bra för alla ska inte heller ducka för den här typen av kritik, utan möta den med konstruktiv attityd.
Det har inte varit en lätt tid för skolorna. Pandemins påfrestningar och den sjukfrånvaro som blev följden har garanterat försvårat och kanske också förstärkt vissa arbetsmiljöproblem. Skolorna höll ju öppet när många andra delar av samhället levde under betydligt starkare arbetsplatsrestriktioner.
Skolan behöver alltså bli tryggare för fler. Det finns inget universalmedel, en enda åtgärd som åtgärdar all otrygghet, otrivsel och alla kränkningar som kan uppstå på en arbetsplats. Under den generella ytan finns både grupprelaterade problem – attityder, jargong och beteende – samt mer individrelaterade faktorer. En arbetsgivare behöver ha rimliga verktyg och beredskap för att hantera alla former av detta. .
En skolvardag med trygga lärare och elever stärker förutsättningarna för lärande och utveckling. De elever som har lättast att tappa fokus på sina studier i en stökig miljö har som mest att vinna på en bättre ordning. Inte bara på det kommunala högstadiet.