Ett bestialiskt mord pÄ en lÀrare i Frankrike, Samuel Paty, sÀtter Äterigen fokus pÄ rÀtten att hÀda och med detta ocksÄ den sekulÀra statens absoluta makt i relation till religioners egna levnadsregler.
Den mördade lÀraren hade i undervisningen i en skola i Conflans-Sainte-Honorine utanför Patis visat upp karikatyrer av islams profet Muhammed. 18-Äringen som begick mordet sköts till döds av polisen.
VĂ„rt demokratiska, rĂ€ttighetsburna samhĂ€llet kommer med en stor, vid frihet till tro och egen trosutövning. En tro fĂ„r aldrig begrĂ€nsa nĂ„gons frihet utöver den egna â eller leda till vĂ„ldsamheter mot andra. Den som uppmanar andra att begĂ„ brott i trons namn bĂ€r en del av skulden för dĂ„den.
Friheten att smÀda religioner ingÄr i vÄr yttrandefrihet. Religiösa regler ska inte vara tvingande för den som inte vill tro eller vill tro pÄ nÄgot annat.
RÀtten att hÀda Àr samtidigt ingen skyldighet att göra det. Det sistnÀmnda blir lÀtt missförstÄtt.
Alla religioner inom en vÀsterlÀndskt frihetlig och liberal ordning har att acceptera de sekulÀra lagarnas företrÀde. Religiösa företrÀdare som i stÀllet predikar vÄldsamt motstÄnd och antidemokratiska vÀrden bryter mot detta samhÀllskontrakt. PÄ senare tid har det handlat om islamister som vill tvinga islams lagar pÄ alla.
Det Àr rimligt att dessa betraktas som terrorister och aktiva samhÀllshot. Att som i Frankrike gÄ vidare med utvisningar av samhÀllshotande islamister Àr en given konsekvens.
Ăven Sverige har ett antal individer som i dag ses som islamistiska samhĂ€llshot â och dĂ€rför behöver utvisas och eventuella verkstĂ€llighetshinder överbryggas. Inte minst för att visa pĂ„ att den sekulĂ€ra statens lagar inbegriper skarpa konsekvenser för den som försöker underminera dess grunder.