Ett par steg i rätt riktning för Skavsta

Att regeringens utredare pekar på Skavstas potential om Bromma ska läggas ned, är värdefullt. För att bryta regeringens och huvudstadens ensidiga Arlandafokus krävs mer än så.

Det krävs ett hårt jobb från sörmländska folkvalda, lokalt och regionalt näringsliv samt förstås Skavstaledningen själv, för att hålla Skavstas potential högaktuell.

Det krävs ett hårt jobb från sörmländska folkvalda, lokalt och regionalt näringsliv samt förstås Skavstaledningen själv, för att hålla Skavstas potential högaktuell.

Foto: Johan Karlsson

Ledare2021-09-03 21:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Det är inte givet att Bromma kommer att läggas ned. Regeringen förslag att "snabbstänga" flygplatsen fick nobben av riksdagen. Flera partier säger nej rakt av. Stödet bland de folkvalda för att en förändring åtminstone inte ska hastas fram är starkt. I slutänden handlar det om att för framtidens behov, väga värdet av nuläget mot värdet av vad Brommaområdet kan användas till i stället, i första hand bostäder. 

”Skavsta har god kapacitet att fungera som en andra flygplats i Stockholmsområdet, inte minst från år 2035 när Ostlänken planeras vara i drift". Det är en nyckelmening, detta faktum finns nu på pränt i ett utredningsunderlag på regeringens bord. Det har tagit sin tid att bryta med ett ytterst ensidigt Arlandafokus. Allt flyg bör inte koncentreras till den största flygplatsen, norr om Stockholm, om nu Bromma ska läggas ned inom något decennium. 

Ostlänken i kombination med Skavsta blir en hyfsat effektiv transportform från söder för de passagerare som behöver in till centrala huvudstaden. Det finns goda skäl att den framtida flygtrafiken i huvudstaden har flera möjliga destinationer, norr om och söder om Stockholm. Flygplatser som kan backa upp varandra vid behov. 

Vi vet inte hur framtidens flygtrafik kommer att se ut, med allt från eldrift till förnyelsebara bränslen. Vi vet inte dess omfattning jämfört med i dag. Likväl är det vettigt att ta höjd för att åtminstone ha två livskraftiga flygplatser i huvudstadsregionen om Bromma läggs ned.

Skavsta finns nu ändå på banan när rikspolitiken funderar över flygets framtid i Stockholm. Utredningen ger något tydligt att hänvisa till och argumentera utifrån. Därmed inte sagt att möjligheterna som Skavsta erbjuder i sammanhanget sedan kommer att tas till vara. Utredaren skriver själv att Skavsta i hans förslag spelar en begränsad och underordnad roll. Han menar att lokalisering Arlanda eller Skavsta i huvudsak ska bygga på kommersiella val av flygbolagen själva. 

Men staten behöver för den delen inte vara passiv eller medvetet blunda för Skavsta. Som utredningen understryker finns det nödvändiga förberedelser att ta sig an: "Med en privat, utländsk ägare av Skavsta flygplats följer också att staten behöver ingå avtal och bindande förpliktelser i särskild ordning." 

Risken att det likväl blir ett ensidigt fokus på Arlanda är fortfarande hög. Det krävs ett hårt jobb från sörmländska folkvalda, lokalt och regionalt näringsliv samt förstås Skavstaledningen själv, för att hålla Skavstas potential högaktuell. Inte bara i regeringskansliet och riksdagen, utan också i näringslivets kommunikationsarbete och opinionsbildning i huvudstaden.