Göran Forssbergs karriär som kommunalråd och oppositionsråd för Socialdemokraterna i Nyköping kommun, 1988 till 2006, har sina toppar och dalar. När han nu skriver ned minnesbilderna från livets resa, med hjälp av tidigare SN-journalisten Lasse Ringdahl, är det med berättarens makt att styra framställningen.
I en fullsatt NK-villan i måndags kväll kom en försmak av innehållet. Flera som var med och spelade nyckelroller i Forssbergs politiska samtid satt i publiken.
Det slår mig att tiden går så fort. Spelet kring Ryanairs etablering i Nyköping har mer än 20 år på nacken. Det är mycket dåtid, men ändå nära. Argumenten för Forssbergs första hjärteprojekt Nya Nyköping, med start i slutet av 80-talet, är lika entusiastiska som tidigare. Pikarna mot politiska motståndare en given del av framställningen, från Moderaternas Peder Wachtmeister och Centerpartiets Per Swing till 1990-talets flygplatsmotståndare.
Och kampen för Ostlänkens genomförande – där Göran Forssberg för tio år sedan korades till årets lobbyist – pågår fortfarande.
För alla som har intresse av de längre perspektiven i ett lokalsamhälles utveckling lär det bli en god läsning. Boken kommer troligen i februari nästa år.
Nyköpings 1990-tal och tidiga 2000-tal är en ytterst händelserik tid – med lågprisflyg, Rosvallaprojekt och en dubbelspårig järnväg som framträdande faktorer. Det är också, vilket Göran Forssberg noga lyfter fram, värt att notera att den som sätter fokus på att utveckla bra boendemiljöer också formar grunderna för ett attraktivt närsamhälle, något att flytta till. Om inte annat, bör de kunna vara överens om detta, över de gamla blockgränserna i Nyköpingspolitiken.