Ge eleverna sovmorgon om bussarna Àr fulla

FörÀndrad skolstart för gymnasiet kan ge kollektivtrafiken bÀttre möjligheter att motverka smittspridning.

Om inte Sörmlandstrafikens egna ÄtgÀrder för att minska trÀngseln i rusningstrafik biter, Àr det vÀrt att ge gymnasieeleverna lite sovmorgon.

Om inte Sörmlandstrafikens egna ÄtgÀrder för att minska trÀngseln i rusningstrafik biter, Àr det vÀrt att ge gymnasieeleverna lite sovmorgon.

Foto: Rebecka Jonsson

Ledare2020-08-11 05:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Kollektivtrafikens problem har lĂ€nge varitt de tomma eller nĂ€stan tomma turerna. Bussar som rullar runt utan resenĂ€rer, inte minst i stadstrafik, Ă€r en dyrköpt verksamhet för skattebetalarna. I dag Ă€r lĂ€get ett annat. Med oron för smittspridning som huvudproblematik Ă€r det de populĂ€ra avgĂ„ngarna som utgör risker och skapar svĂ„righeter. Alla ska inte med, Ă„tminstone inte i samma buss. 

I ett över halvÄrs tid har vÄrt samhÀlle stÀllt om för att minimera smittspridning av den dödliga sjukdomen covid-19. DÀrför Àr det rimligt att kollektivtrafikmyndigheten verkligen gör sitt yttersta för att parera riskerna med populÀra avgÄngar med buss och tÄg. Misslyckas man med detta ökar risken för smittspridning, ett vÀxande antal sjuka och en tilltagande belastning pÄ sjukvÄrdens intensivvÄrd. Ingen vill se en utveckling i den riktningen, igen.

Extrabussar och sĂ„ kallade kundvĂ€rdar Ă€r, som ni kunnat lĂ€sa i SN, Sörmlandstrafikens planerade Ă„tgĂ€rder för att motverka riskerna, dĂ€r man pĂ„ förhand kan se att det riskerar att uppstĂ„ problem. PopulĂ€ra turer i pendlingstid, nĂ€r folk ska ta sig till jobbet samtidigt som mĂ„nga ungdomar behöver forsla sig till skolor, Ă€r huvudfokus. 

Uppmaningarna till resenĂ€rer som kan att anvĂ€nda andra transportmedel Ă€r förstĂ„s vettiga, Ă€ven om det Ă€r missriktat att uppmana resenĂ€rer med lĂ€ngre avstĂ„nd till dit de ska, att gĂ„ eller cykla i stĂ€llet. Hurtbulle-argument ger sĂ€kert tummar upp pĂ„ FolkhĂ€lsomyndigheten, men löser inte grundproblemen. De som kan tar garanterat bilen eller vĂ€ljer att samĂ„ka, med förnuft, men alla vinner pĂ„ sĂ„ goda och sĂ€kra resmöjligheter som möjligt inom kollektivtrafiken. 

Det Ă€r inte bara förĂ€ndrade avgĂ„ngstider, fler fordon och ökad turtĂ€thet som kan pĂ„verkas för att begrĂ€nsa riskerna. I Linköping har kommunen tagit beslut om att skjuta pĂ„ skoltiderna för de kommunala gymnasiernas skoldagar. UngefĂ€r 4 600 elever har busskort för att ta sig till skolan i kommunen, en förĂ€ndring av deras resmönster Ă€r en fullt tĂ€nkbar Ă„tgĂ€rd i dessa tider. Snarlika planer finns i Norrköping. 

Det skulle vara att dra igĂ„ng en stor förĂ€ndringsprocess pĂ„ de lokala gymnasieskolorna. Scheman ska Ă€ndras, planerade arbetstider för lĂ€rare och annan personal behöver justeras. Inget av detta Ă€r utan kostnad, men om det gör resorna sĂ€krare och minskar risken för smittspridning Ă€r det vĂ€rt att pröva. Eftersom det i de allra flesta fall handlar om en förĂ€ndring av skoltiderna som ger eleverna lite sovmorgon lĂ€r förĂ€ndringen kanske till och med glĂ€dja en och annan morgontrött tonĂ„ring. 

Sörmlandstrafiken uppmanar sedan tidigare alla resenĂ€rer som inte mĂ„ste göra sin resa under rusningstid att vĂ€lja andra tider eller andra fĂ€rdsĂ€tt. Med rusningstid menas tider mellan klockan sex och halv nio pĂ„ morgonen och mellan tre och sex pĂ„ eftermiddagen. En sĂ€rskild uppmaning riktas till skolelever. Men dessa kan inte vĂ€lja lektionstider, utan ska eleverna kunna bidra till minskad press pĂ„ kollektivtrafiken behöver skolorna vara aktiva. Lyssna pĂ„ erfarenheterna frĂ„n Linköping och Norrköping.

NĂ€sta vecka börjar skolorna igen. Ingen vill att vi Ă„terigen ska hamna i ett lĂ€ge dĂ€r gymnasieskolorna mĂ„ste stĂ€ngas och undervisningen ske pĂ„ distans. Även om det förstĂ„s ocksĂ„ skulle minska pressen pĂ„ kollektivtrafiken. En dialog mellan skolor och trafikansvariga Ă€r nyttig. Den bör förstĂ„s omfatta samtliga gymnasieskolor, inte bara den kommunala.