Kollektivtrafikens problem har lÀnge varitt de tomma eller nÀstan tomma turerna. Bussar som rullar runt utan resenÀrer, inte minst i stadstrafik, Àr en dyrköpt verksamhet för skattebetalarna. I dag Àr lÀget ett annat. Med oron för smittspridning som huvudproblematik Àr det de populÀra avgÄngarna som utgör risker och skapar svÄrigheter. Alla ska inte med, Ätminstone inte i samma buss.
I ett över halvÄrs tid har vÄrt samhÀlle stÀllt om för att minimera smittspridning av den dödliga sjukdomen covid-19. DÀrför Àr det rimligt att kollektivtrafikmyndigheten verkligen gör sitt yttersta för att parera riskerna med populÀra avgÄngar med buss och tÄg. Misslyckas man med detta ökar risken för smittspridning, ett vÀxande antal sjuka och en tilltagande belastning pÄ sjukvÄrdens intensivvÄrd. Ingen vill se en utveckling i den riktningen, igen.
Extrabussar och sÄ kallade kundvÀrdar Àr, som ni kunnat lÀsa i SN, Sörmlandstrafikens planerade ÄtgÀrder för att motverka riskerna, dÀr man pÄ förhand kan se att det riskerar att uppstÄ problem. PopulÀra turer i pendlingstid, nÀr folk ska ta sig till jobbet samtidigt som mÄnga ungdomar behöver forsla sig till skolor, Àr huvudfokus.
Uppmaningarna till resenÀrer som kan att anvÀnda andra transportmedel Àr förstÄs vettiga, Àven om det Àr missriktat att uppmana resenÀrer med lÀngre avstÄnd till dit de ska, att gÄ eller cykla i stÀllet. Hurtbulle-argument ger sÀkert tummar upp pÄ FolkhÀlsomyndigheten, men löser inte grundproblemen. De som kan tar garanterat bilen eller vÀljer att samÄka, med förnuft, men alla vinner pÄ sÄ goda och sÀkra resmöjligheter som möjligt inom kollektivtrafiken.
Det Àr inte bara förÀndrade avgÄngstider, fler fordon och ökad turtÀthet som kan pÄverkas för att begrÀnsa riskerna. I Linköping har kommunen tagit beslut om att skjuta pÄ skoltiderna för de kommunala gymnasiernas skoldagar. UngefÀr 4 600 elever har busskort för att ta sig till skolan i kommunen, en förÀndring av deras resmönster Àr en fullt tÀnkbar ÄtgÀrd i dessa tider. Snarlika planer finns i Norrköping.
Det skulle vara att dra igÄng en stor förÀndringsprocess pÄ de lokala gymnasieskolorna. Scheman ska Àndras, planerade arbetstider för lÀrare och annan personal behöver justeras. Inget av detta Àr utan kostnad, men om det gör resorna sÀkrare och minskar risken för smittspridning Àr det vÀrt att pröva. Eftersom det i de allra flesta fall handlar om en förÀndring av skoltiderna som ger eleverna lite sovmorgon lÀr förÀndringen kanske till och med glÀdja en och annan morgontrött tonÄring.
Sörmlandstrafiken uppmanar sedan tidigare alla resenÀrer som inte mÄste göra sin resa under rusningstid att vÀlja andra tider eller andra fÀrdsÀtt. Med rusningstid menas tider mellan klockan sex och halv nio pÄ morgonen och mellan tre och sex pÄ eftermiddagen. En sÀrskild uppmaning riktas till skolelever. Men dessa kan inte vÀlja lektionstider, utan ska eleverna kunna bidra till minskad press pÄ kollektivtrafiken behöver skolorna vara aktiva. Lyssna pÄ erfarenheterna frÄn Linköping och Norrköping.
NĂ€sta vecka börjar skolorna igen. Ingen vill att vi Ă„terigen ska hamna i ett lĂ€ge dĂ€r gymnasieskolorna mĂ„ste stĂ€ngas och undervisningen ske pĂ„ distans. Ăven om det förstĂ„s ocksĂ„ skulle minska pressen pĂ„ kollektivtrafiken. En dialog mellan skolor och trafikansvariga Ă€r nyttig. Den bör förstĂ„s omfatta samtliga gymnasieskolor, inte bara den kommunala.