Ett namnbyte på en julmust-produkt gav under helgen upphov till en enorm upprördhet i digitala rasist-nationalist-kretsar. Namnbytet från produkten Årsmust till Vintermust – blev kickstarten för ännu en av de här ”de vill ta bort jul och lucia och tvinga alla att bli muslimer”-tokerierna i sociala medier.
Plötsligt var hela det hundraåriga dryckesfenomenet julmust hotat. Inte bara det, allt var tydligen också en del av en långsiktig kampanj för att radera ut själva julen som fenomen. Enligt den konspirationsteorin ska allt som heter jul ersättas med ordet vinter, den årstid som exempelvis finns i ordet midvinterblot.
Detta i ett land där både utbildning och folkbildning har varit tillgängligt för alla i över hundra år. Längre än det funnits julmust. Den här debatten är ett tecken i tiden, hur besinningslös ilska och en upprördhet sprungen ur avgrunden får spridning, gång på gång. Är det inte det ena så är det något annat som hotar någon form av ”svensk” identitet. Det är mest mastigt, inte särskilt mustigt.
Årets första vinterstorm i sociala medier har dragit förbi. Det lär bli fler. Är det så att fler blir lättlurade ju närmare julen vi kommer? Om en månad är det lucia.
Bolaget som producerar den här drycken kan åtminstone inte klaga på marknadsföringen. Även om just den drycken nu bojkottas av ett gäng som sedan länge tror att allt som sker är en del av en islamiseringens konspiration. Men skulle det bli så att fler får för sig att det är en nationalistisk handling att dricka alkoholfritt under julhelgerna och ta en vit jul, så är det nog bra för många.
Midvinternattens köld är hård och stjärnorna både gnistrar och glimmar. Vinter är vinter. Den är äldre än alla våra traditioner och religioner.