Spretig miljöbyråkrati måste bli grönt effektiv

Vi behöver en modern och effektiv miljöprövning. Hur många samråd ska behövas, egentligen?

Den här pappersluntan innehåller mycket vettigt. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tar emot Miljötillståndsutredningens betänkande från den särskilda utredaren Camilla Adolfsson.

Den här pappersluntan innehåller mycket vettigt. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tar emot Miljötillståndsutredningens betänkande från den särskilda utredaren Camilla Adolfsson.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2025-01-25 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

En ny myndighet som skulle ta hand om alla prövningsärenden, en samlad reglering i miljöbalken och snabbspår för vissa miljötillstånd. Det är några av förslagen i Miljötillståndsutredningen. 

Utredare har varit juristen Camilla Adolfsson. Hon och Miljötillståndsutredningen är något på spåren. Syftet är att underlätta för industrier och företag som vill ställa om, till mer miljö- och klimatvänlig verksamhet. Snabbare och förenklade miljöprövningsprocesser kommer vara helt nödvändiga och avgörande för att Sverige ska kunna öka takten i det arbetet. 

Detta är något som väldigt många får nytta av. Det påverkar många företag och arbetstillfällen. Miljötillstånd är avgörande för att kunna klara den gröna omställningen och elektrifieringen, men det är snårigt och komplicerat. Det är många företag behöver sådana tillstånd. Miljöbalken, som är 25 år gammal, kan inte alltid ge tydliga svar på dagens frågor och utmaningar. 

undefined
Det är många verksamheter som behöver ha miljötillstånd. Det handlar om olika utsläpp, om vattenanvändning, om buller och annan påverkan. Att dessa processer håller högt tempo och är effektiva, måste vara ett grundkrav.

Det nuvarande regelverket har kritiserats för att vara spretigt, komplext och otydligt. Processerna har blivit svåra förutsäga. Därtill finns en otydlighet mellan EU:s direktiv och svenska regler. Det är både välkommet och värdefullt att det nu kommer upp förslag som kan åtgärda detta.

Utredaren lyfter fram fyra förslag. Miljöprövningen ska få ett eget samlat kapitel i miljöbalken, i stället för att som idag vara fördelad mellan en rad olika kapitel och förordningar. Vidare föreslås en ny samordningsprocess för miljöbedömning och tillstånd, som motsvarar EU-rättens krav. Ett snabbspår på max tre månader för verksamheter som inte har betydande miljöpåverkan och ett mer omfattande för verksamheter som alltid ska miljöbedömas eller där åtgärden bedöms ha betydande miljöpåverkan. Dessa ska vara klara inom sex till tio månader. 

undefined
Hur många samråd ska behövas? Ett, säger utredaren.

Utöver detta föreslår man ett offentligt samråd med allmänheten. I dag kan det ofta krävas flera samråd innan ett beslut, något som naturligtvis drar ut på tiden och kostar såväl pengar och tid. Utredningen vill också att det ska inrättas en ny statlig myndighet som ska ta hand om samtliga miljöprövningar. Nya myndigheter är inte alltid rätt väg att gå, men i dag ligger detta på landets alla domstolar, länsstyrelser och kommuner: 330 olika myndigheter.

Sverige måste ha en lagstiftning som är förenlig med vårt medlemskap i EU. Våra processer ska inte bromsa omställningen. Att införa en ny miljöprövningsmyndighet skulle vara positivt i ett spretigt land med många olika utfall och ge hela landet bättre förutsättningar att verka – oberoende av var företaget har sitt säte. 

Den gröna omställningen är här och nu. Företag som vill investera och utvecklas offensivt i den andan har inte tid att vänta.