I Oxelösund underkänner fullmäktige sin egen makt

I Oxelösunds kommun är ägarens beslut bara ett förslag.

2015 beslutade Oxelösunds folkvalda att det måste tecknas avtal mellan kommunen och dess bolag Kustbostäder för förvaltning av verksamhetslokaler, underhåll av gata/park samt drift och underhåll av småbåtshamnarna. Sex år senare är det inte genomfört.

2015 beslutade Oxelösunds folkvalda att det måste tecknas avtal mellan kommunen och dess bolag Kustbostäder för förvaltning av verksamhetslokaler, underhåll av gata/park samt drift och underhåll av småbåtshamnarna. Sex år senare är det inte genomfört.

Foto: Arkivfoto: Peter Alexis

Ledare2021-05-18 05:29
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Det finns revisionsfrågor som är stora och andra som är små. Men när kommunrevisorer talar om en allvarlig brist görs det nästan alltid på goda grunder. Även om revisorerna har en partipolitisk bakgrund ska de i den rollen vara lojala mot granskningsuppdraget, inte mot partivänner eller kompisar. Och möta stor respekt för detta. 

Det här ställdes på sin spets i veckan som gick i Oxelösund. 

”Det är enligt vår mening en allvarlig brist att kommunstyrelsen inte verkställt fullmäktiges uppdrag från 2015 att ta fram avtal med Kustbostäder.” Med de orden markerade revisorerna en ack så värdefull ordning. Kommunfullmäktige är kommunens ägares röst. Det är inte upp till kommunstyrelsen eller den egna tjänstemannaorganisationen att säga jaja, någon gång, kanske, så småningom. Men för majoriteten i fullmäktige är det tydligen okej att göra så. 

2015 beslutade kommunfullmäktige att kommunen och de kommunala bolagen ska ha en tydligt reglerad ordning mellan sig. Sex år senare konstaterar revisionen att ”det saknas grundläggande ramar för Kustbostäders uppdrag rörande fastighetsförvaltningen av verksamhetslokaler, driften och underhållet av Gata/Park samt driften och underhållet av småbåtshamnarna." 
Och lägger till: 
"Avsaknaden av avtal eller annat styrande dokument som reglerar denna affärsrelation är en brist i sig. Att det inte finns ett avtal, trots ett snart sex år gammalt uppdrag till kommunstyrelsen från fullmäktige att upprätta ett sådant, gör avsaknaden av ett avtal än mer besvärande.” 

Vad är detta om inte en allvarlig brist i styrning, ledning och kontroll?

Det är bedrövligt att Oxelösund köper tjänster av ett eget bolag som Kustbostäder AB utan att det finns ett tydligt avtal att förhålla sig till. Det vore dessutom klokt att även konkurrensutsätta dessa tjänster, för att garantera ett väl avvägt kostnadsläge. Det har Alliansen framfört tidigare, men det är ju som bekant Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som styr. Och då betraktas marknad och konkurrens som något farligt och skumt.

Den här revisionsfrågan går dock bortom höger-vänster-perspektivet. De folkvalda styr genom fullmäktige, på väljarnas uppdrag. Samma fullmäktige beslutade nu att de egna besluten inte är så viktiga att leva upp till inom rimlig tid. Det gjordes med rösterna 9–7. Som ursäkt hänvisades till pandemin och att det fanns ett avtalsförslag 2017 som man inte kom överens om och därför behövde jobba mer ingående med. 

Faktum kvarstår. Det är sex år sedan beslutet. Granskningen bottnar i en rapport från revisionsfirman EY. 

Revisionens ordförande är Eva Asthage. Dess vice ordförande är Mayvor Lundberg. Det här är personer med integritet och med stor partipolitisk rutin inom Moderaterna respektive Socialdemokraterna. Lundberg har ju under många år varit kommunfullmäktiges ordförande. Det är klart att de väljer sina ord med omsorg.

När revisionen skriver ”allvarlig brist” är det en tydligt pekande hand mot kommunstyrelsen, majoritet såväl som opposition. Vilka andra fullmäktigebeslut kan kommunstyrelse och verksamhetsledning skjuta upp i sex år? Är fullmäktige en rådgivande eller beslutande församling? 

I grunden handlar det om principerna för kommunen ska styras – med beslutsmakt, ordning, ansvar och uppföljning. Visa att detta är på allvar, oavsett vilka som styr.