Inte heller kungligheter kan fuska med bilder

Den manipulerade bilden av den brittiska prinsessan Kate och barnen visar pÄ bildkrisen i vÄr tid.

Bilden frÄn det brittiska kungahuset drogs tillbaka. HÀr Àr nyhetsbyrÄn AP:s meddelande om problemet.

Bilden frÄn det brittiska kungahuset drogs tillbaka. HÀr Àr nyhetsbyrÄn AP:s meddelande om problemet.

Foto: Prince of Wales

Ledare2024-03-14 06:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Det blev ett himla liv nĂ€r en familjebild frĂ„n det brittiska hovet visade sig vara manipulerad. Av hovet sjĂ€lvt – och det pĂ„ ett sĂ„ pass uppenbart, amatörmĂ€ssigt sĂ€tt att det var pinsamt.

Samtidigt Ă€r det ju bra att fusk, i den mĂ„n vi kan kalla det sĂ„, inte passerar obemĂ€rkt. Även om förskönande, detaljförĂ€ndrande av bilder Ă€r nĂ„got som görs stĂ€ndigt i vĂ„ra sociala medier, med filter som förĂ€ndrar bĂ„de fĂ€rg, ton och intryck. 

Grundproblemet i den brittiska hovhistorien var att Kate Middleton, gift med den brittiske tronföljaren, hade varit borta lĂ€nge frĂ„n offentlighetens ljus efter en sjukhusvistelse. I Storbritannien Ă€r besattheten med kungahusets inre och yttre liv mycket större Ă€n det vi har i Sverige. Även om kronprinsessan Victorias bilder frĂ„n familjens sportlov sĂ€kert skulle dra lite klick. 

Familjebilden frĂ„n Windsor skulle visa pĂ„ goda vĂ€rden, en mor och hennes barn i en ”vardaglig” situation, sĂ„dant som mĂ„nga tar för eget bruk. NĂ„got Ă€kta och genuint. FĂ„ av oss fĂ„r dĂ€remot bilden vidarebefordrad via nyhetsbyrĂ„er vĂ€rlden över. Det blev till rena kaoskometen. 

Intresset för prinsessans hÀlsa vek blixtsnabbt undan för vad som gjorts med sjÀlva fotot, alla detaljer synades, allt som kunde framstÄ som konstigt gjorde det. Kort sagt, en PR-katastrof. Kate Middleton fick stÄ frÀmst i en officiell ursÀkt om att hon hade pillat lite med bilden i ett fotobehandlingsprogram. Om det Àr sant och faktiskt Àr hennes hantverk gÄr inte att faststÀlla, men det kan ju vara sÄ. Det faktiska nyhetsvÀrdet Àr begrÀnsat, pilla med hemmabilder gör mÄnga.

Den stora frĂ„gan handlar i stĂ€llet om bilden som sanningsbĂ€rare, budskap. Vi har lĂ€nge utgĂ„tt frĂ„n att bildbevis Ă€r trovĂ€rdigt, eftersom det har varit svĂ„rt att fuska med. SĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre. Bilder Ă€r lĂ€tta att förfalska och förvrida. De gĂ„r skapa utan det finns nĂ„got faktiskt som avbildas. 

Vi ser alltfler programvaror som ”gör” foton pĂ„ bestĂ€llning. Bildgeneratorer som Midjourney, DaVinci och Shutterstock blir alltmer avancerade, allt svĂ„rare att genomskĂ„da. Även i form av video och rörligt material. Röster och tal kan skapas och synkroniseras med förfalskade filmsnuttar. Det hĂ€r Ă€r mumma för den som vill skapa illusioner, kontroverser eller aktivt smutskasta. 

Vi riskerar att fĂ„ ett vardagssamhĂ€lle dĂ€r vi aldrig kan tro pĂ„ det vi ser eller lita pĂ„ det vi hör – om vi inte Ă€r just dĂ€r och dĂ„. Det formar en större problematik Ă€n vi anar. SĂ„ mycket söndras och sargas. Det vi kan beskriva som tillit i det moderna samhĂ€llet bygger pĂ„ att vi kan förhĂ„lla oss till samma verklighet, utifrĂ„n grundlagda och gemensamma fakta. DĂ€rför drogs bilden frĂ„n Windsor tillbaka, men det stora problemet Ă€r kvar. Hur sĂ€krar vi bilder som gĂ„r att lita pĂ„?