FrĂ„gan om aktiv dödshjĂ€lp har haft en ganska marginell roll i svensk politik. FrĂ„gan var lĂ€nge inte mer Ă€n en intressant frĂ„gestĂ€llning i politiska kretsar, men detta har förĂ€ndrats mycket de senaste Ă„ren. Historien om Björn Natthiko och andra liknande livsöden har fĂ„tt upp frĂ„gan om dödshjĂ€lp pĂ„ den politiska dagordningen. I dag Ă€r en majoritet av den svenska befolkningen för aktiv dödshjĂ€lp â i de fall dĂ€r inga alternativ kvarstĂ„r. Att vi nu har mĂ„nga lĂ€nder i vĂ€stvĂ€rlden som tillĂ„ter eutanasi, exempelvis Schweiz och NederlĂ€nderna, har ocksĂ„ drivit pĂ„ den svĂ„ra men viktiga debatten.
HĂ€romveckan hade Centerpartiet stĂ€mma. Flera hundratals Centerpartister samlades i Ărebro för att fatta beslut om partiets framtida politik. Under stĂ€mman blĂ„ste det starka frihetliga vindar, som vanligt understödda av studentförbundet och ungdomsförbundet. Det kanske mest uppmĂ€rksammade beslutet var att C tog stĂ€llning för att utreda införandet av aktiv dödshjĂ€lp. Beslutet togs mot partiledningens vilja.
I grunden erbjuder eutanasi ett vÀrdigt och smÀrtfritt avslut pÄ livet för mÀnniskor. NÀrmast till hands Àr att erbjuda en sÄdan behandling till svÄrt kroniskt sjuka mÀnniskor. MÄnga av de dödligt sjuka i Sverige som skulle föredra ett snabbt avslut framför att sakta tyna bort i smÀrta, borde fÄ vÀlja det. Detta argument borde vara tillrÀckligt för att alla som bottnar i grundlÀggande liberala vÀrderingar ocksÄ ska övervÀga en sÄdan reform. SvÄrt kroniskt sjuka Àr ocksÄ den grupp som i föregÄngslandet Schweiz stÄr för en övervÀldigande majoritet av fallen. DÀr krÀvs det att patienten har förmÄga att fatta sjÀlvstÀndiga beslut och att den som utför dödshjÀlpen saknar ett motiv.
Trots det Àr ett införande av eutanasi i Sverige inte utan svÄra avvÀgningar och hinder. En sÄdan Àr huruvida det ska kunna erbjudas till mÀnniskor som vill ha tjÀnsten, men som inte har tillrÀckliga fysiska skÀl. Till exempel kan man tÀnka sig nÄgon med djup depression, kanske tillsammans med ett lÄngvarigt sjukdomstillstÄnd. Om ja, hur avgör man dÄ ifall personens beslut Àr slutgiltigt? Minsta osÀkerhet riskerar situationer dÀr mÀnniskors liv avslutas lÄngt för tidigt, i onödan.
CenterstÀmmans stÀllningstagande specificerar visserligen att rÀtten till dödshjÀlp ska gÀlla den med smÀrtsam och obotlig sjukdom som orsakar bestÄende lidande. Men Àven detta leder till svÄra grÀnsdragningar mellan fysiska och psykiska orsaker.
Ett annat hinder Àr den hippokratiska eden. Principen om att alltid rÀdda liv, som för lÀkare Àr överordnat allt annat. Det Àr svÄrt att tÀnka sig en eutanasiprocess som inte involverar lÀkare i nÄgot steg. Om inte vid sjÀlva behandlingen, sÄ möjligen vid utredningar eller remisser. Om lÀkare ingÄr i processen, Àr det dÄ nÄgot som bör ses som vilken arbetsuppgift som helst, eller manar det till en samvetsfrihet? Det Àr nÄgot vi i dag inte har för abort och andra vÄrduppgifter som innebÀr tydliga etiska avvÀgningar.
Centerpartiet har fattat ett modigt beslut. Detta just för att frÄgan inte bara innehÄller politiska avvÀgningar, utan ocksÄ strikt etiska. Ambitionen att vilja ge fler mÀnniskor utrymme för ett vÀrdigt slut pÄ livet Àr helt rÀtt, men det kvarstÄr mÄnga viktiga avvÀgningar innan ett sÄdant förslag kan bli verklighet.