Den amerikanska delstaten Kalifornien ger draghjälp i arbetet för en fossiloberoende fordonsflotta. I den folkrika delstaten på västkusten sker 11 procent av alla nybilsköp i USA, och fordonsmarknaden där är stor.
Bilförsäljningen har tagit stryk under pandemin, det kommer att ta tid för biltillverkarna att komma tillbaka till de nivåer som var före coronakrisen. Och den marknad som väntar kommer att ha allt högre förväntningar på grönare fordon.
När den kaliforniske guvernören Gavin Newsom beslutade att försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna bilar och lätta lastbilar ska förbjudas i Kalifornien till 2035, var det i en delstat plågad av omfattande skogsbränder.
Även i Europa drivs utvecklingen på mot en fossiloberoende fordonsflotta, Sverige har högt ställda mål, fordonindustrin siktar på att 80 procent alla nyköpta fordon 2030 ska vara laddbara. Möjligheterna med biodrivmedel underlättar ytterligare för att få ned utsläppen..
När efterfrågan på nya bilar förändras också i USA driver det på bilbranschens utveckling av nya fordon, i första hand ligger fokus på det eldrivna. Tyvärr får biodrivmedel inte samma uppmärksamhet där än.
Behovet att färdas efter eget huvud och önskan försvinner inte, vare sig här eller i USA. Även om kollektivtrafiken har större utrymme att växa på andra sidan Atlanten jämfört med här. 15 amerikanska delstater har dessutom tagit sig an målet att alla tunga och medeltunga lastbilar som säljs från 2050 ska vara fria från klimatpåverkande utsläpp. Lastbilar och bussar utgör bara fyra procent av USA:s fordonsflotta, men står för 25 procent av de totala fordonsutsläppen.
Det är en lång resa, men ju fler allierade desto bättre.