Sara Skyttedal ut, Sara Skyttedal in, Sara Skyttedal ut. I stället ska Kristdemokraternas EU-lista toppas av en moderat, eller nåja, en före detta i alla fall.
Kristdemokraterna är inte ett parti som mår bra. Det är lätt att konstatera. Andra partier har lika stora opinionsproblem sett till väljarstöd. Men det som blir synligt när det comebackande förstanamnet Sara Skyttedal snabbt som ögat sparkas från förstaplatsen på partiets EU-lista, är en starkt naken bild av ett inre kaos. Ett hela havet stormar, där toppnamnet sätts i en katapultstol omgiven av falluckor.
Det är garanterat jobbigt, inte minst för partiets företrädare i lokalpolitiken. Vad ska de säga?
EU-parlamentarikern Sara Skyttedal har tidigare haft en uppmärksammad konflikt med partiledningen och partiledaren Ebba Busch. Det var bland annat en följd av ett utspel om att legalisera cannabis, men det ingick även ett antal turer som slutade med att dåvarande partisekreteraren fick kicken. Det gjorde att Skyttedals nuvarande parlamentskollega David Lega blev partiets nya förstanamn inför vårens parlamentsval. Men i höstas förlorade han så en intern omröstning som satte Sara Skyttedal som etta och tackade för sig.
Det var turer nog, trodde nog många.
På fredagen petades alltså Sara Skyttedal, igen. In kommer Alice Teodorescu Måwe. KD:s partisekreterare Liza-Maria Norlin förklarar för TT att Sara Skyttedal har "sökt möjligheter till uppdrag hos annat parti". Beskedet backas upp av ministrarna Ebba Busch och Erik Slottner. Jo, lojalitet är - faktiskt - ett värdeord också i partipolitiken.
Alice Teodorescu Måwe har en egen debattshow i Sveriges Television - ihop med S-debattören Daniel Suhonen, eller hade. SVT har nu petat henne. Hon var tidigare huvudsekreterare i Moderaternas arbete med ett nytt idéprogram. Hon blev mer allmänt känd när hon som chef för Göteborgs-Postens ledarredaktion drog tidningens liberala linje allt närmare Sverigedemokraternas samhällsbild. Just det parti, SD, som det nu petade förstanamnet Sara Skyttedal anklagas för att ha haft hemlig kontakt med.
Den kan bli fler turbovarv i den här karusellen.
"Kända" namn brukar vara bra för att sälja in partiernas listor i EU-valet. Politisk synlighet går hand i hand med att kännas igen. Rätt namn kan mobilisera fler än de mest lojala anhängarna och dra in väljare som annars hade valt något annat eller inget. Hur det sedan blir i politiskt arbete är en annan sak. Men om partiets vardag redan kännetecknas av intriger och kaos, rena reality-såpan, då lär till och med kändisbiljetten fladdra lealöst i vinden.