Brandlarm på brandlarm på brandlarm. 14 stycken under en vecka på Nyköpings högstadiums skolbyggnader Alpha och Omega. Ekon från liknande problem för flera år sedan, tränger fram på nytt. Det är fullt rimligt att skolan svarar med att låsa toaletterna och stärka kontrollen över vilka som rör sig där.
Men mest rimligt av allt är att det är elever själva som höjer rösten mot dem som förstör i deras arbetsmiljö (SN 17/2). Högstadietiden är ofta lite svajig för många, kroppen växer medan hormonerna åker rodel inombords. Det ursäktar dock ingenting. Vare sig det nu handlar om en tik-tock-utmaning eller inte.
Kloka elever tar hand om sin skola. Det blir bättre resultat när man månar om det man har och får. Det är lätt att förstöra och störa. Att visa sig vuxen uppgiften att ta skolan på allvar kräver mer. Det är också rimligt att det finns en kunskap bland eleverna om att inget är kostnadsfritt. Den som drar i brandlarmet saboterar skolkompisarnas möjligheter att få en bättre högstadietid. Om balen för niorna inte blir av för att pengarna är slut, är det enkel och bister logik. Varken kommunala skolor, som Nyköpings högstadium, eller friskolor badar i resurser.
Låt oss hoppas det blir en bal ändå. Om de som förstör inte kan gömma sig bland andra, utan snarare väcker andras vrede är det sunt. Utrymmet att vinna ryggdunk och framstå som tuff för att man tvingar ut alla ur lokalerna och drar upp räkningen för brandlarmshantering, försvinner. Det är viktigt att prata brett med alla om förutsättningarna, men också att faktiskt identifiera de elever som aktivt förstör. De har mest att lära för livet.