Organisationen Svenskt Näringsliv uttalar sitt missnöje med såväl hanteringsprocess som tidsåtgång för hur de så kallade korttidsstöden hanteras och betalas ut.
”Man kan vänta tre månader, fem månader, åtta månader efter ansökan har skickats och fortfarande inte få ett besked. Man har heller ingen kontaktperson när man ringer till Tillväxtverkets journummer. För varje samtal är det en ny handläggare varje gång och sen blir man ofta hänvisad till hemsidan”, berättar Göran Grén, avdelningschef för företagsjuridik på arbetsgivarorganisationen i en artikel på dess webbplats.
Det är lätt att lova saker, men det gäller att leverera också. Utvärderingen av regeringens och myndigheternas krishantering och företagsstöd behöver syna detta extra noga. Näringslivets kritik riktas främst mot ansvariga hanteringsmyndigheten Tillväxtverket. Ett stöd som träder i kraft i nästa vecka – men utlovats sedan länge – får upp till två månaders väntetid för att få svar.
Självklart ska utbetalningar av skattemedel kontrolleras noga. Ingen myndighet får betala ut stöd utan god koll. Men med rimlig förväntan på effektivitet i hanteringen. För de företag som redan har fått hårda smällar, som en direkt följd av regeringens och myndigheternas smittskyddsbeslut, ökar riskerna.
För att det ska kunna kallas krisstöd vill det till att pengarna når fram i tid för att göra skillnad i krisen. Inte sedan, kanske, möjligen. Partierna som har utlovat korttidstödet – inte minst Centerpartiet och Liberalerna – behöver tydligt ställa krav på att stödet når fram till adressaten. Det är det som räknas. För att citera en klassisk fras från filmen Jerry Maguire (1996): ”Show me the money!”