Lång färd mot bättre djurtransporter i EU

EU-parlamentet tog häromdagen ett litet kliv framåt, för en något bättre ordning för transporter av djur.

EU-parlamentet vill se en striktare kontroll av djurtransporter och skärpta straff för den som fuskar med regelverket.

EU-parlamentet vill se en striktare kontroll av djurtransporter och skärpta straff för den som fuskar med regelverket.

Foto: Michael Probst

Ledare2022-01-25 05:22
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Den som förväntar sig raka tydliga beslut från EU-parlamentets sida blir lätt besviken. Förhandlingar och kompromisser tar udden av mycket. Det mer radikala brukar tyvärr främst lockas fram i frågor som unionen borde vara betydligt mer försiktig med att likrikta och begränsa för alla medlemsstater, som skogsbruket exempelvis där få stater berörs på ett mer omfattande sätt.

Djur forslas dock inom hela unionen och till andra länder. När det kommer till bättre djurtransporter har engagemanget för en striktare ordning länge varit mer begränsat. I slutet på förra veckan röstade dock EU-parlamentet om åtgärder som åtminstone göra det svårare och hårdare att fuska med regelverket för europeiska djurtransporter. Det vill säga, putta unionen i riktning mot den ordning som motsvarar den svenska.

De allra flesta medlemsländer struntar helt och hållet i att djuren mår bra. Nu säger vi stopp för de här resorna, som i många fall är ett rent och skärt helvete, som EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C) formulerar det. 

Unionen behöver se till att såväl bönder som transportörer har spelregler som är lika för alla. Cirka 1,7 miljarder levande djur transporteras varje år inom unionen. Trots att det finns ett gemensamt regelverk från 1997 är efterlevnaden på många håll undermålig. EU måste följa upp lagen i praktiken.

Det här var ett av argumenten bakom den granskning av europeiska djurtransporter som tillsattes 2020 och nu har nått fram till beslut. Wiesner (C) är en av fyra svenska parlamentariker som har ingått i det tillfälliga utskott som har arbetat med frågan. De andra tre är Jytte Guteland (S), Peter Lundgren (SD) och Pär Holmgren (MP).

I paketet som parlamentet nu röstade igenom, fanns skärpta straff för den som fuskar med transporterna. Det ingick krav på fler oanmälda kontroller i medlemsländerna samt bättre förutsättningar för att elektroniskt kunna övervaka djurtransporter. Däremot blev det ingen maxgräns på åtta timmar för djurtransporter inom unionen, den tidsgränsen begränsades för djur som transporteras till slakt. Och i stället för att bara tillåta djurtransporter från EU till ett antal utvalda länder med höga krav, blev det en uppmaning till kommissionen att ge företräde till stater som grönlistats sett till djurskyddsstandard.

Det går åt rätt håll, men sakta.