Ledare: Lånen driver upp priset på körkort

Regeringen vill se studielån till körkortsutbildningar, men det är ett svar på ett symptom och inte problemet med att det blivit allt dyrare att ta körkort.

Ledare2016-09-12 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Senast 2018 ska det bli möjligt att få CSN-lån för att ta körkort. Det meddelade Stefan Löfven (S) tillsammans med Jonas Sjöstedt (V) – som drivit frågan i budgetförhandlingarna tidigare i veckan. Från Socialdemokraternas sida var studielån för körkort ett vallöfte, men även Moderaterna har drivit frågan i riksdagens trafikutskott.

I valrörelsen lutade sig Löfven mot en rapport från Svenskt Näringsliv som visade att sex av tio branscher där många ungdomar jobbar kräver körkort. Det finns också en viktig kritik mot att körkortsutbildningen omgärdas av allt högre kostnader. I snitt kostar det i dag 15 000 kronor att ta körkort enligt Handelns utredningsinstitut (HUI), men det kan bli betydligt dyrare än så för den som enbart förlitar sig på trafikskolans körlektioner. Allt större andel av de som aldrig har tagit körlektioner på en trafikskola kuggar dessutom uppkörningen. Trots att även privatister behöver gå igenom fler obligatoriska moment än tidigare.

I sak är det riktigt att högre kostnader är ett problem, men i det har också politiken ett ansvar. Hårdare krav och fler obligatoriska moment, som dubblad riskutbildning och nya handledarkurser med tveksamt resultat fördyrar, men påhejas av trafikskolorna. Det är därför inte särskilt förvånande att branschen välkomnade regeringens låneförslag. Subventionerade lån innebär en gräddfil för branschen som nu kan fortsätta driva upp priserna när körskoleeleverna blir mindre priskänsliga.

Körkortet kan vara en biljett till arbetsmarknaden. Samtidigt finns inga tendenser mot en nedgång i antalet som tar körkort förutom i storstadsregionerna, där körkortet mer sällan är ett krav. Då bilen för många är helt oumbärlig för att få vardagen att gå ihop, och inte minst utanför städerna, så får det inte vara för dyrt att ta körkort.

Därför måste utvecklingen vändas och i det har politiken en viktig roll, men studielån som svar på fler och fler kursmoment slår fel. Det är också en tveksam branschsubvention. Statligt subventionerade lån bör även i fortsättningen vara avskärmat till faktiska studenter. För vad blir nästa subventionerade lån om förenklade vägar till arbetsmarknaden räcker som argument? Studielån för cv-hjälp?

Den stora vinnaren är utan tvekan trafikskolorna. Först hårdare krav som leder till dyrare utbildningar, och nu subventioner för att ungdomar oavsett bakgrund ska ha råd att ta körkort. Men någon ska också betala och den här gången verkar det både bli skuldsatta ungdomar och andra via skattesedeln.