Likvärdig skola är mycket mer än en storstadsfråga

Under de senaste två åren har frågan om likvärdig skola ständigt varit aktuell. Men den debatten har också fått kritik för att bara handla om storstaden, men det stämmer inte.

Skolan är långt ifrån likvärdig i hela Sverige.

Skolan är långt ifrån likvärdig i hela Sverige.

Foto: Kicki Nilsson/TT

Ledare2022-04-13 05:26
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Sedan hösten 2020 har det pågått en debatt om likvärdigheten i svensk skola, framförallt med avstamp i de luckor som uppkommit i skolsystemet efter friskolereformens genomförande 1992. Plötsligt blev alla partier, från höger till vänster, tvungna att ta tjuren vid hornen och börja prata om problemen i svensk skola. 

I kölvattnet av denna debatt har likvärdighet blivit ordet på allas läppar inom skolpolitiken och regeringen har lagt ett antal förslag för att försöka stärka likvärdigheten i skolan. Men debatten om likvärdighet har också fått en del kritik. 

En del av denna kritik är att debatten om likvärdig skola är storstadscentrerad. Detta eftersom det i många kommuner inte ens finns en utpräglad skolmarknad, utan att det kanske bara finns ett par skolor i kommunen där alla elever går. 

Det här är förvisso helt korrekt. Många kommuner har inte de problem med skolsegregation som exempelvis Stockholm har. Å andra sidan är likvärdighetsproblem inte heller likadana i hela landet.

För ett par dagar sedan släppte Svenskt Näringsliv rapporten “Stora skillnader i skolkvalitet: en geografisk kartläggning av förädlingsvärden i matematik”, författad av Gabriel Heller-Sahlgren. Där framgår det att elever som går i skolor på mindre orter och på landsbygden lär sig mindre än vad elever som går i skolor i storstäderna gör. 

Rapporten pekar också på att elever som går på en skola av sämre kvalitet också, föga förvånande, hade kunnat och vetat mer om hen i stället hade gått på en skola av bättre kvalitet.

Skolan är långt ifrån likvärdig i hela Sverige. En elev i Stockholm har, statistiskt sett, större chans att gå i en kvalitativ skola och således lära sig mer än en elev som bor i Ragunda, Mellerud eller, för den delen, Oxelösund.

Att alla elever ska få en likvärdig utbildning slås fast i såväl skolans styrdokument som i skollagen. Det är därför av största vikt att politiken tar sitt ansvar för att utjämna skillnader i förutsättningar på alla skolor i hela Sverige.


Vi ska kunna vara förvissade om att elever får likvärdiga förutsättningar att nå sin fulla potential i skolan, oavsett var och i vilken skola de går i. Det ska inte spela någon roll om en elev går på en kommunal skola eller fristående skola. Inte heller om eleven går i en skola i Stockholms innerstad, i Rosengård eller i en landsbygdskommun.