Hur länge orkar vi hålla igång? De flesta av oss vill bidra till att de kommersiella verksamheter som vi gillar och vill ha i vår närhet överlever dessa svåra tider, med hårda restriktioner. Det är sunt – och det är gott. Samtidigt ska vi ha förståelse för att det för varje vecka som går av instängdhet, är alltför lätt att tappa delar av den kraften, steg för steg.
Även i pandemitider uppstår någon form av det nya normala. Att vi inte längre hur som helst kan svepa iväg ner på stan för att skaffa något, vandra runt i affärer lite på måfå eller hänga på vårt favoritkafé, går från att vara underligt och frustrerande till något som är som det är.
Det är oerhört frustrerande att se hur verksamheter som funnits länge lokalt har hamnat i krislägen, och då har valt eller tvingats välja att stänga. Det är alldeles utmärkt att centrumföreningen har en grundläggande positiv attityd till vad som går att göra – men vi ska också vara förstående för att det i svåra tider ofta handlar om att även kunna hålla god min.
Det är ändå glädjande att lokal lojalitet och kundintresse gjorde att Nysam summerade en presentkortsförsäljning inför jul och nyår på hela 5,2 miljoner kronor (SN 28/12-20). Folk bryr sig. Trots detta kommer en del av det Nyköping som stängde för kvällen när de första restriktionerna hade lanserats förra våren, inte att vara kvar när ett nytt kundläge uppstår. Det konsumentbeteende som vi har vant oss vid eller förstärkt, i form av näthandel och långväga leveranser, det kommer inte heller att upphöra för att restriktionerna gör det.
Nysam lovar att komma tillbaka starkare under 2021 och 2022. Det lär behövas. Lokal handel behöver ha lokal attraktivitet. Hur tål att diskuteras. Före pandemin talade Nysam om en ”trivselzon” på kvällstid på Stora Torget, ett nytt kallbadhus, en hantverksgalleria med mera. Dessutom kunde vi nyligen läsa om hur kommunala tjänstemän har skissat på att stöpa om området kring Nicolaiskolan till en ”borgargård” för gående och cyklister (SN 16/1).
Poängen är att det ska kännas angeläget – och relevant för många.
Lojala kunder kan onekligen göra stor lokal nytta, men inte allt. Statliga smittskyddsbeslut – av myndigheter och regering – har tydligt ökat risken att kommersiella verksamheter som är beroende av kundernas fysiska besök permanent slås ut. Det är ett intrång i affärsverksamheten, om än med goda underliggande syften. Därför är det inte bara rätt utan också moraliskt rimligt att den statsmakt som minimerar ett företags möjligheter att överleva också betalar för sig.
Kanske är vi just nu i den mest tålamodsprövande tiden av smittbekämpningen. Det nya hägrar, men det gamla är kvar. Vi är i ett skede där vaccinationer så småningom kommer att bidra till ett öppnare, rörligare samhälle, men bara så småningom. Väntan blir frustrerande, ibland även passiviserande. Att orka hålla uppe stödet för lokal handel inom restriktionerna är en utmaning.
Tänk då detta: Det är i dessa tider som historia skrivs. Var och en av oss har en konsumentmakt att använda för att stötta det som är värdefullt och viktigt. Alla måste inte bejaka värdet av det nära, lätt tillgängliga, men många gör det. Då talar vi inte bara om handel i stadskärnor, utan om de många nära verksamheter som finns i vår del av Sörmland.
Håll uppe den ambitionen. Sök lösningar. Tappa inte sugen. Det är väl värda ansträngningar för att bättre möta den friare framtid som väntar.