När pandemin kom förändrades våra beteenden rekordsnabbt. Folk uppmanades att inte ta sig på ansiktet, inte röra andra människor, undvika publika transporter och att stanna hemma. Färre äter ute på restaurang och väljer istället take away. Svenskars godisvanor har också förändrats.
Det svenska lösgodiset har föga förvånande ratats i virustider. Lösgodisförsäljningen sjönk med 58 procent jämfört med föregående år. Cloetta befarar att det kommer ta flera kvartal innan lösgodiset blir lika populärt som förr (DN, 14/7). Redan innan pandemin slog till fanns frågetecken om lösgodishyllornas hygieniska krav. En inte helt ovanlig syn (innan corona, men likväl i influensatider) är barn som trycker ner handen för att sno godis när föräldrarna inte tittar. En annan klassiker är att se sina kära medmänniskor hosta mot lösgodiset som inte alltid har ett skyddande lock. Först nu har en del affärer uppmanat kunderna att lägga godisskopan åt sidan efter att den använts - som om inte vanliga virus tidigare flockats på de ständigt återanvända skoporna eller efter varje gång vi lyft på locket.
Om lösgodisförsäljningen ska överleva krävs nya lösningar som hanterar grundproblemet: virusskräcken. Ett alternativ hade varit att göra om godishyllornas funktion. Exempelvis, byt ut skopor och fällbara lock med stängda behållare som snarare liknar tuggummiautomater. Låt kunden hålla sin godispåse under en sensorstyrd öppning (likt en automatisk vattenkran) så att godiset faller ner i påsen, utan att vi ska behöva trycka ner våra händer och en skopa för att fiska fram några sura fiskar. Det är dags att Svensk Handel tänker om och tänker nytt när det kommer till svensk godiskonsumtion. För sockersuget har inte försvunnit, även om våra beteenden har förändrats.