LRF har rätt: överge inte Nyköpings småvägar

Nyköpings småvägar är inget sparobjekt. Lyssna på de lokala bönderna.

Våra vägar behöver bli bättre, inte sämre. Det gäller även de små.

Våra vägar behöver bli bättre, inte sämre. Det gäller även de små.

Foto: CHRISTER GUSTAVSSON

Ledare2025-02-04 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Jordbruken präglar Nyköpings landsbygder. Det är så mycket som kommer ut av matproduktionen och de öppna landskapen, med naturupplevelser, boendemiljöer och vardagsliv. Det ser olika ut, förstås, men en sak är given: 

Alla vet vad vägen betyder för gården, byn eller det pittoreska gamla knektatorpet. 

Vägföreningarna gör ett stort jobb i det lilla, sällan med något tack värt namnet från kommunhusets korridorer. Det är en blind fläck som nu riskerar att växa.

undefined
På landsbygderna är det ofta jordbruksföretagarna som har maskinerna och arbetsinsatserna som hålla vägarna farbara, året om.

I en skrivelse till kommunen protesterar LRF Nyköping-Oxelösunds kommunavdelning, via sin vice ordförande Johan Ericson, mot kommunledningens planer på att ta bort stödet till en mängd landsbygdsvägar

”För en kommunal verksamhet kanske 800 000 kronor anses vara en småsumma, men för oss på landsbygderna har dessa pengar en enorm betydelse”, skriver han. Den styrande majoriteten borde släppa prestigen och lyssna på invånarna.

Förslaget gräver ett djupt dike mellan land och stad. Varför förstärka påståenden om att makten aldrig bryr sig utanför stadsgränsen? Det här är en örfil mot alla de vägföreningar som i dag jobbar många ideella timmar med att hålla kommunens mer finmaskiga vägnät i farbart skick. De boende betalar redan en hel del ur egen ficka.

"Vår upplevelse har alltid varit att kommunen åkt snålskjuts förr om åren, och det upprör som sagt storligen att ni nu drar in detta stöd", skriver LRF vidare.

Nästan en fjärdedel av markytan i Nyköpings kommun är jordbruksmark. Där finns jordbrukarens företagsvardag, arbetsplatsen. Tack vare dessa och andra med rätt sorts maskiner, har vi en kraft som bidrar till att våra vägar håller måttet. Tjällossning, snösmockor och hällregn tar sitt pris. Grusvägar behöver skrapas, potthål fixas och trasiga vägtrummor repareras, allteftersom.

”På våra vägar färdas även posten, tidningsbud, skoltaxi (skolplikt), utryckningsfordon, hemtjänsten, diverse paketleveranser, renhållningen (både sopbilar och slamtömning) samt alla de längs vägarna som ska kunna ta sig i tid till sina jobb”, skriver Johan Ericson och LRF till kommunpolitikerna.

undefined
Landsbygdens invånare ska tvingas att betala mer själva för att ha farbara vägar. Det är rejält tondövt agerat i stadshuset.

Makten i stadshuset gör som den vill. S och M har egen majoritet. Men alla ser och noterar det underliggande budskapet. Stadsbo-perspektivet dominerar. Grusvägarna är inget värt att stötta, folk får skylla sig själva om de bor där. 

Centerpartiet i Nyköping markerade redan när förslaget lades hur illa genomtänkt det var. För det här väcker kamplusten i varje landsbygdshjärta – för rättvisa. På kommunstyrelsen var samtliga sex oppositionspartier emot neddragningarna. 

Den 11 februari ska kommunfullmäktige ta ställning till neddragningen. Ansvarskännande politiker borde veta och förstå bättre.  Förslaget är inte bara dumsnålt. Det är ett bedrövligt sätt att behandla folk på Nyköpings landsbygder.