Mer lokala tåg är mer än en marknadsfråga

Det finns många tidigare stationer längs våra lokala järnvägar. Se möjligheterna.

Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg gör sitt för att hålla intresset uppe för det rälsburna. Nyligen rullade exempelvis Kiladalsexpressen genom våra trakter, ett beställningståg i samarbete mellan föreningen och Lunda hembygdsförening.

Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg gör sitt för att hålla intresset uppe för det rälsburna. Nyligen rullade exempelvis Kiladalsexpressen genom våra trakter, ett beställningståg i samarbete mellan föreningen och Lunda hembygdsförening.

Foto: Amanda Hanssen

Ledare2023-05-11 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Visst är det en besvikelse att det inte blev något lokalt veterantåg till Oxelösund i samband med Oxelö Marknad. Det hade ju varit en fin illustration av både det som har varit – men också något som kan bli. 

Systembytet hos Trafikverket är ännu en gång boven i ett drama med tåg som inte kan eller får rulla. Det här är inget isolerat problem för just östra Sörmland, utan det är en nationell problematik. Allt som allt kan mycket bli bättre. 

Järnvägsutvecklingen i östra Sörmland står och stampar i väntan på Ostlänken, dubbelspåret som ska förbättra och öka persontrafikflödet mellan Östergötland, Sörmland och huvudstadsregionen. Under tiden har dock Mälartågen kommit att få fler avgångar, om än inte utan problem. Men det går framåt.

Så länge tågen faktiskt går – och inte bara finns i digitala system – är tågtrafiken en central del i regional vardagspendling. Det är en tillgång i kampen för att minska de klimatpåverkande utsläppen från transportsektorn. 

Men läget är besvärligt. Såväl väg- som järnvägsnät dras med underhållsskulder, sådant som borde ha gjorts tidigare men har skjutits på framtiden. För järnvägens del berör det både person- och godstrafikens möjligheter. Det är så lätt att fastna i de stora, långväga transporternas bekymmer, det är ingen liten problematik. Det är enorma resurser som saknas. 

Likväl tål det att kasta ett öga på det superlokala, för det som möjligen kan bli. 

Veterantåget till Oxelösund skulle ha bidragit med värdefull uppmärksamhet under marknaden. Den som är tågintresserad får passa på att besöka järnvägsmuséet i stället. Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg gör sitt för att hålla intresset uppe för det rälsburna. Nyligen rullade exempelvis Kiladalsexpressen genom våra trakter, ett beställningståg i samarbete mellan föreningen och Lunda hembygdsförening. Det är inte så ofta man ser en trafikskylt med orterna Mellösa, Oxelösund via Ålberga rulla fram – men det tåget gick. Kika in på föreningens Facebook-sida så har du också möjlighet att höra musikunderhållningen under stoppet i Norrköping.

Allt är inte nostalgi, även om det är trevligt. Lokala tågstopp kan lika gärna vara ett visionärt grepp. Östra Sörmland har många forna stationsorter. Lästringe, Tystberga, Sjösa, Jönåker och Ålberga finns längs Nyköpingsbanan från Kolmården och vidare mot Stockholm. Medan Bettna, Vrena, Stigtomta och Oxelösund parkerar längs TGOJ-banan. Just TGOJ-banan erbjuder ju tvärtransportmöjligheter – med möjligt stopp vid Skavsta - i ett Sörmland som domineras av infrastruktur i riktning huvudstaden 

Lokal persontrafik med tåg har återkommande  mötts av tummen ned i regionpolitiken, även om några partier, som Centerpartiet och Vänsterpartiet har försökt lyfta frågan då och då under de senaste 20 åren. Det är som det är, men mer nära rälsburen persontrafik är en vision värd att vårda. Tiden står ju inte till.