Monopolets maktmissbruk är ett systemfel

Systembolaget tar till vilka metoder som helst för att skydda sin roll som monopol.

Just monopolets kamp om en öletikett föreställande en ung man förtjänar någon form av pris.

Just monopolets kamp om en öletikett föreställande en ung man förtjänar någon form av pris.

Foto: Ari Luostarinen/SvD/TT

Ledare2024-01-28 08:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Svensk alkoholpolitik är en lång och krånglig historia. För drygt hundra år sedan hölls en folkomröstning om förbud mot rusdrycker där nej-sidan nätt och jämnt vann. Därefter infördes den så kallade motboken. Alkoholproblemen var stora och svenska politiker har därför länge värnat om folkhälsan och Systembolagets monopol.

Systembolaget är ett helägt statligt bolag som styrs av ägardirektiv och regelbundna ägarsamråd med regeringen. Efter EU-inträdet har Systembolaget bevakat sin position aggressivt. Man lägger sig rentav i politiken som förs. Att Systembolaget, via sitt dotterbolag IQ, spenderar pengar på kampanjer för att minska langning och drickandet bland unga är inte uppseendeväckande, men när Systemet utnyttjar sin monopolställning till annat blir det betydligt mer kontroversiellt. 
Diskussioner om gårdsförsäljning har pågått under många år, utan resultat. Systembolagets företrädare har gjort sitt bästa för att försöka styra den politiska debatten. Ingen regering, oavsett färg, har tagit Systembolaget i örat för detta. 


Hälften av allt vin som säljs i Sverige är bag-in-box. Praktiskt och billigt, men det är lätt att ta ett glas för mycket utan att det syns. Kändisviner tas gärna in på hyllorna, oavsett hur de smakar. Systembolaget har infört hemleveranser av vin – för att möta konkurrensen inom EU, samtidigt som man stämmer den danska vinfirman Winefinder ända upp i Högsta Domstolen. Där förlorade Systembolaget till slut (SVT 7/7 2023). 

Samtidigt kan Systembolaget lägga tid och pengar på att bråka med små ölleverantörer för att etiketten eventuellt kan strida mot alkohollagen. Just monopolets kamp om en öletikett föreställande en ung man förtjänar någon form av pris. Var han under 25 år? I så fall skulle det strida mot alkohollagen. Jo, han var 25, men bilden på etiketten var tecknad – och mannen dog 1606.



I juli 2023 fick Systembolaget kritik från Timbros nättidning Smedjan. Bolaget hade kartlagt de politiska partiernas alkoholpolitik, i samarbete med nykterhetsorganisationen IOGT-NTO. Det är makalöst att ett statligt bolag försöker påverka sin egen ägares politik. Regeringen måste sätta ned foten. 

Systembolagets monopol är viktigt, men som det ser ut nu riskerar bolaget att själv underminera sin position. Det senaste påhittet är att på ett subtilt sätt försöka skrämma små svenska leverantörer att om gårdsförsäljning införs kan möjligheten att få sälja varorna på närmaste bolagsbutik försvinna. Via hyllorna för lokala och småskaliga produkter kan små producenter i dag marknadsföra sina produkter. Gårdsförsäljning borde inte förändra detta.

Det är dags att röja upp bland Systembolagets stor- och småpåvar.