”Det är nu vi har chansen”, noterade Peter Eklund från Hela Sverige ska leva när Nyköpings kommun höll ett digitalt "inspirationsmöte om landsbygdens utveckling och framtid” i fredags inför ett 80-tal personer.
Kommunen ska ta fram en ny landsbygdsstrategi. Den tidigare är från 2012. Inte minst erfarenheterna av det vi just nu genomgår – smittskyddsåtgärdernas Sverige - kommer att påverka det som väntar framöver. Allt från det vi söker i form av livskvalitet där vi bor och det vi jagar i form av utvecklingskraft där vi verkar.
Möjligheterna att ta vara på ett ökat intresse för livet utanför staden är just nu riktigt goda, manade Eklund. En annan föreläsare, Teo Härén, hamrade in något liknande: Öka stoltheten över landsbygdernas kreativa förmåga. De skaparkrafter som redan finns där, men också de nya som nu vill söka sig dit. Självförtroende är viktigt.
Pandemin har visat att våra landsbygdsmiljöer erbjuder friheter som ibland inte går att få i städer. Jobb, företag och försörjning är inte längre något som främst måste sökas eller skapas i det tättbebyggda. Framtida arbetsplatser behöver inte samla alla kollegor på ett ställe, vilket Härén exemplifierade med hur musikföretaget Spotify väljer att låta sina anställda jobba var de vill framöver. Policyn är mer än en pandemiåtgärd, den syftar till att locka den kompetens som företaget behöver.
En landsbygdsstrategi har många komponenter. Det gäller inte minst kommunens verksamhet och närvaro i alla delar, liksom helheten i den utveckling man vill se. Låt det bli en strategi som inte enbart har som mål att bevara det som är, i förhållande till centralorten. Det är inte förbjudet att vara ambitiös.