Nog kan munskydd göra viss nytta i höst

Nog kan munskydd göra viss nytta för att motverka smittspridning. I kollektivtrafiken exempelvis.

I lÀgen dÀr det Àr svÄrt eller omöjligt att motverka trÀngsel Àr det vÀrt att prova krav pÄ munskydd i höst.

I lÀgen dÀr det Àr svÄrt eller omöjligt att motverka trÀngsel Àr det vÀrt att prova krav pÄ munskydd i höst.

Foto: Erik Simander/TT

Ledare2020-09-03 05:41
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

En tydlig effekt av covid-epidemin Ă€r en ökad skepsis mot trĂ€ngsel. SĂ„ nĂ€ra fĂ„r ingen gĂ„. 

DĂ€r vi inte kan skydda oss med avstĂ„nd, hur ska vi göra dĂ„? FrĂ„gan om munskydd har varit ovĂ€ntat laddad. Detta Ă€r ett av flera Ă€mnen under smittskyddsarbetet mot covid-19 som snabbt kom att bli polariserat. Alla ska ha munskydd jĂ€mt eller aldrig. Inga mellanting accepteras! Antingen gör myndigheterna allt fel eller aldrig fel. Antingen ska profilerade experter som statsepidemiologen Anders Tegnell hyllas bortom alla grĂ€nser eller avfĂ€rdas som charlatan. Antingen ska aktiv smittspĂ„rning vara absolut nödvĂ€ndigt eller helt meningslöst. 

De vettigaste svaren pĂ„ dessa polariserade Ă€mnen noterar att det mesta beror pĂ„ sammanhang, behov och situation. Utom det dĂ€r med Tegnell – ett drev med dyrkande personkult eller drypande hatflöde verkar vara svĂ„rt att motverka i vĂ„r tid. Kommunikation via sociala medier försvĂ„ras av att nyanser sĂ€llan gĂ„r fram, drastiska budskap med hög klickbarhet gĂ„r före. Inte heller nyhetsmedierna har konsekvent lyckats visa pĂ„ nyanserna i det som diskuteras, men det tar sig sĂ„ sakteliga. 

Medvetenheten om riskerna med det folktĂ€ta bör ha landat hos de flesta. TrĂ€ngseln gĂ„r inte alltid att undvika. DĂ„ krĂ€vs andra strategier. Ett exempel Ă€r kollektivtrafiken. I sĂ„vĂ€l Norge (Oslo samt arbetsmarknadsregionen Inre Östfold) som Danmark gĂ€ller munskyddskrav i kollektivtrafiken sedan mitten av augusti. I Danmark framhöll regeringen ocksĂ„ att kravet pĂ„ munskydd ska ses som ett komplement till de grundlĂ€ggande kraven pĂ„ social distansering och god handhygien. I Sverige Ă€r det mer myndigheternas beslut som styr, inte regeringen.  

Genom att öka transportkapaciteten, med fler platser och fler fordon – och köra turer med fler tomma sĂ€ten – kan kollektivtrafiken göra sitt till för att minska risken för trĂ€ngsel. FĂ€rre behöver dĂ„ kĂ€nna sig tvingade att ta bilen varje dag. Om extraturer, extravagnar och extrabussar inte rĂ€cker till, dĂ„ borde ocksĂ„ krav pĂ„ munskydd lyftas in. 

Det kan mycket vĂ€l vara sĂ„ att smittskyddsinsatserna Ă€ven leder till mer permanenta förĂ€ndringar i vĂ„r vardag. I tisdags talade FolkhĂ€lsmyndighetens generaldirektör Johan Carlsson om att ”organisera bort trĂ€ngseln”. Statsepidemiologen Anders Tegnell fyllde pĂ„ med behovet att mer generellt motverka det tĂ€ttpackade i framtida kollektivtrafik. Munskydd kan, noterade han möjligen motvilligt, fylla funktioner i vissa lokala situationer. 

Det Àr en viktig nyansering. Bara för att den största risken för smittspridning Àr i hemmet och arbetsplatsen betyder inte det att munskydd Àr meningslösa i trÄnga offentliga miljöer. Tegnell pekar pÄ att munskydd har en pedagogisk effekt, att det ökar uppmÀrksamheten pÄ andra restriktioner. Inte bara, men Àven. Det Àr vÀrt att testa och se om eller hur det fungerar.