Hur man ska bedriva en försäljningsverksamhet på en plats där inga människor finns är oklart. Ändå är detta beskedet som Nyköpings foodtruckägare nu fått. Nyköpings kommun har nämligen bestämt att alla matvagnar på Stora torget ska flyttas till Åkrokens torg tills den första september. Ett torg där knappt en människa syns till – ett dött torg. Detta är inte något som ägarna själva vill, tvärtom. Ändå blir det så, för att kommunen vill minska trafiken på Stora torget och i stället ha matförsäljning av fast karaktär. Läs: De vill ha ett mer stilrent torg och där passar inte foodtrucks in.
När SN tidigare har pratat med foodtruckägarna har flera gett uttryck för att de känner en stor oro. Marginalerna är inte särskilt stora och ett minskat kundflöde kan snabbt påverka ägarnas möjlighet att överhuvudtaget bedriva sin verksamhet. Trots att matvagnarna är uppskattade av Nyköpingsborna är det osannolikt att människor kommer gå långa omvägar för att handla. Syftet med matvagnar är trots allt att vara ett smidigt och snabbt alternativ till en restaurang. Det finns därför tyvärr en stor risk att entreprenörernas farhågor besannas.
Tanken om att skapa mer liv på ett dött torg genom att omvandla Åkrokens torg till ett mattorg är inte fel i sig, men kommunens planer kan inte få ske på bekostnad av småföretagarna. Om det döda torget ska få liv handlar det om att en organisk tillväxt måste få ske där kommunen underlättar för företagare – inte att kommunen fattar beslut om att flytta företagarnas verksamhet och riskera deras lönsamhet. Foodtrucks som gått i konkurs kan trots allt knappast bidra till ett levande mattorg.
När svenska kommunpolitikers attityder till företagare rankas hamnar Nyköpings kommun på plats 156 av 290 i Svenskt Näringsliv företagsrankning. Det är ingen toppenplacering direkt. Och det är beslut precis som detta som visar på den tråkiga attityd som kommunpolitikerna har mot kommunens företagare.
Men det är inte bara för entreprenörerna som flytten kommer innebära en förlust, utan det är även en förlust för Nyköpingsborna och för besökare i staden.
En stad ska vara levande. Innovation och nyskapande bör främjas. Foodtrucks livar upp stadsmiljön och vardagen i staden. Att flytta bort nya initiativ är att göra staden tråkigare. Nyköpings kommun kan därför komma att gå från ett dött torg till två. Det är Nyköpingsborna som kommer behöva betala priset för kommunens stelbenthet. Och turisterna. För trots att det är Nyköping kommuns destinationsutvecklare som fått fronta beslutet är det väldigt tveksamt om ett beslut som gör det svårare för besökare att köpa lunch kommer gynna turismen.
Matvagnarna generar skatteintäkter, bidrar till en levande stad och förgyller vardagen för många Nyköpingsbor. Att kommunen nu riskerar deras överlevnad är ett slag både mot företagarna och Nyköpingsborna. Nyköpings kommun: gör om – gör rätt!