Den som hamnar i kö blir lätt frustrerad. Den som därefter tvingas möta beskedet att återkomma senare, blir inte mindre besviken av detta. Ingen bör ha blivit överrumplad över att de första vaccinationstiderna snabbt tog slut när frivilliga bokningar för 80-åringar och äldre öppnades förra veckan. Det är en liten föraning om vad som väntar, och kräver mycket fotarbete för att möta på ett smidigare sätt framöver.
Den som var påpasslig – och kanske hade lite tur – kunde få snabbt besked om tid redan förra veckanGör andra blev det en väntan följd av inget besked. Det kommer aldrig att finnas en fullständig rättvisa i vem inom vilken grupp som får tillgång till vaccinet med första tjing. Däremot är det viktigt att Region Sörmland håller en särskild koll på risken för att enskilda personer, av olika skäl, ofrivilligt hamnar vid sidan av. Tappa inte bort de mer försynta i vaccinationskön.
Som vi kunnat se i SN så skiljer det en del mellan hur långt olika vårdcentraler har kommit i vaccinationsarbetet för de grupper som nu är prioriterade. Mycket handlar om tillgång till och faktisk fördelning av vaccin, utöver själva tidsbokningen och personalresurserna att utföra vaccinationerna.
För den som under lång har väntat på att få vaccinera sig är de yttre förutsättningarna efter beskedet att det går att vaccineras, någon annans problem. Ett välkommen förväntas följas av ett här är din tid, inte ett var god dröj. Att inte få en tid när man försöker göra rätt enligt instruktion, är både nedslående och frustrerande.
För vårdcentralerna – och Region Sörmland – gäller det att se, lära och anpassa nytt på jobbet, till nästa dag, till nästa runda.
För den som ville bli vaccinerad snabbt var det eget initiativ som gällde. Förutsatt man klarade det tekniska via telefon eller nätet.
Oundvikligen finns det i detta en risk för att enskilda eller vissa grupper med specifika förutsättningar som vill bli vaccinerade men ändå hamnar vid sidan av – utifrån egen förmåga och/eller tekniska begränsningar. Det finns skäl att hålla koll på fördelningen utifrån socioekonomiska faktorer såväl som de geografiska. Ingen ska behöva vänta på lill-turen som aldrig kommer. I andra fall kan det även behövas en påminnelse om att försöka boka tid igen.
Det som sker nu är en förövning inför det tryck som väntar när den breda allmänheten – bortom de givna riskgrupperna eller särskilt prioriterade ålderskategorierna – ska jaga sin vaccinationstid. Än mer så om vaccinsprutan blir ett krav för att exempelvis kunna göra en resa under sommaren.
Det som byggs upp måste stå pall. Fördelningen måste vara effektiv och tillgången till vaccin så pass stor att den första anstormningen inte stökar till helheten. Utan rätt resurser och hanteringskraft riskerar budskapet Du är välkommen att boka tid i onödan bli till mer av frustration och misströstan än av lättnad.
Vaccinationerna har nu kommit en bit på väg. Regionen bör syna gruppen 85 år och äldre extra noga. De "äldre-äldre friska" som var först ut vid sidan av mer specifika riskgrupper och prioriterad vårdpersonal. Fick alla 85-plus som ville till slut sin vaccination? Även om det är frivilligt, hur säkerställer man att ingen tappades bort? Det är inte bara en fråga om individhänsyn, utan också om hur pass heltäckande skyddet hos befolkningen som helhet ska kunna bli.