Ostlänken får inte gå Sörmland förbi

Trafikverkets svar på regeringens maningar om hård kostnadsram för järnvägsprojektet Ostlänken och nya stambanan riskerar att bli förödande för östra Sörmland. Kärnan i hela Ostlänkenprojektet kan gröpas ur.

Bilden visar Trafikverkets Utredningsalternativ RU2, där som synes de sörmländska stationslägena helt saknas längs den nya stambanan. I förslaget ingår att dessa stationer i stället trafikeras på den gamla Nyköpingsbanan.

Bilden visar Trafikverkets Utredningsalternativ RU2, där som synes de sörmländska stationslägena helt saknas längs den nya stambanan. I förslaget ingår att dessa stationer i stället trafikeras på den gamla Nyköpingsbanan.

Foto: Illustration från Trafikverkets PM till regeringen

Ledare2020-10-29 17:10
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Ostlänken, dubbelspåret mellan Järna och Linköping, har uppfattats som klart att bygga. Men när regeringen gav Trafikverket i uppdrag att hålla kostnadsramarna för att bygga ny stambana är det Ostlänken som får ta en stor del av smällen. Enligt svaret riskerar den storregionala trafiken i stort att gå Sörmland förbi, om det ska bli snabbtåg hela vägen till Göteborg och Malmö till planerad kostnad, 205 miljarder.

I tre av tre alternativa svar från Trafikverket blir Vagnhärad utan station kopplad till nya stambanan, liksom Skavsta flygplats. I två av tre blir det inget stopp i Nyköping. I Östergötland föreslås såväl Norrköping som Linköping att bli utan centrala stationslägen i stambanebygget.

Trafikverket är noga med att understryka att det är ett svar på uppdraget från regeringen, inte något "genomförandeförslag". Ansvariga politiker kan hänvisa till detta. Underlaget kan läsas som att effekterna av den nya stambanan inom den fastställda kostnadsramen, helt enkelt blir för svåra och för svaga. Den officiella oron utåt är begränsad. Risk är risk, faktum är något annat. 

Men de tänkbara åtgärderna i svaret finns likväl där. För en regering att välja och vraka från, för att strama upp kostnadssidan. Stationslägen på gamla banan är en sak, hur det blir med den nya en annan. Inget är klart förrän finansieringen av järnvägsbygget är på plats.

Det finns redan skrivna avtal mellan staten och kommunerna. Nyköping och Trosa har åtagit sig stora egna investeringar för att Ostlänken, och därmed den nya stambanan, ska få maximal regional effekt. Den så kallade Sverigeförhandlingen förankrade två mål i ett: dels fler och snabbare tågförbindelser mellan de tre stora städerna, dels omfattande regionala pluseffekter för stationerna längs med. Avtal är till för att hållas. 

I riksdagen har flera partier gjort tummen ned till det som kallas höghastighetståg, den nya stambanan, bland annat Moderaterna. Den politiska konflikten får inte gröpa ur samhällsvärdet av Ostlänken. Sörmland, Östergötland och Mälardalen behöver regionförstoringseffekterna. Dessa är bra för Sverige.

De fyra partierna bakom januariavtalet står bakom uppdraget till Trafikverket. Ett stort ansvar ligger nu på Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. De värdefulla möjligheterna till regionförstoring får inte undermineras bara för att den nya stambanan ska bli verklighet.

Det var med en bred lokal och regional uppslutning som dubbelspåret Ostlänken en gång växte till ett värdefullt samhällsprojekt. De lokala och regionala krafter som känner för helheten i detta måste nu vara på tårna igen. Låt inte Ostlänken gå Sörmland förbi!