Det har varit många turer om tänkta snabbjärnvägar, från Stockholm mot Göteborg och Malmö. Hösten hackades sönder av flera kostnadsbegränsande förslag i dialogen mellan Trafikverket och regeringen, för att kunna bygga banan inom en strikt kostnadsram på 205 miljarder. I dessa turer sattes många av stationerna längs vägen på undantag. För Sörmlands del kom exempelvis förslag där stoppen längs snabbjärnvägen var bortplockade, för såväl Nyköping som Vagnhärad.
På måndagen lyftes frågan om att bygga på pelare upp på nytt (DN 15/2). Ett nygammalt förslag, nu anpassat för mer nordiska förhållanden. Att bygga snabbjärnväg på betongpelare i stället för på traditionellt sätt med banvall genom terrängen, ska kunna minska kostnaderna med miljardbelopp. Snabbjärnvägen påverkar förstås Ostlänken, det tänkta dubbelspåret från Järna till Linköping och vad som väntar den nuvarande Nyköpingsbanan.
Ytterligare faktorer påverkar helheten. Snabbjärnvägen är del av januariavtalet som de fyra partierna – Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet – har enats om. Ett brett samförstånd behöver även ha Moderaterna med på tåget, men där har det varit trögt, hittills. Den sista februari ska Trafikverket lämna rapport om de nya stambanorna (snabbjärnvägarna). Inför det väntas verket lägga ut texten ytterligare om den alternativa tekniken.
Utgångspunkten är dock det grundförslag som Sverigeförhandlingen lade fram. Våra kommuner har anpassat både bostadsplanering och ombyggnationer av resecentrum efter detta. Oavsett hur banan byggs, hur den finansieras, får inte de regionala stoppen reduceras till bisatser – eller, än värre, tappas bort helt.