Det blev inte tio år, men väl ytterligare fyra år av skattebefrielse av rena och höginblandade biodrivmedel. EU-kommissionen valde att förlänga Sveriges statsstödsansökan för detta. Befrielsen från skatt lättar bördor och ökar möjligheter att välja det hållbara och förnyelsebara. Även finansminister Elisabeth Svantesson (M) välkomnar beskedet.
Annars hade den möjligheten försvunnit vid årsskiftet. För omställningen mycket värdefulla biodrivmedel som E85, rapsbaserad biodiesel och HVO hade då blivit rejält dyrare. Arbetet för att fasa ut fossila oljebaserade bränslen behöver inte den typen av motlut.
Kommissionens godkännande betyder att Sverige kan hålla fast vid den ordning med specifikt skattebefriade drivmedel som har varit i 20 år. För bussbranschen och för taxibranschen är beskedet av särskild vikt, det här är en huvudfaktor i arbetet för att bli fossilfria. Men det påverkar också åkerinäringens möjligheter positivt.
Ett tioårigt undantag från statsstödsreglerna har förstås varit ännu bättre, men fyra är klart vettigare än att söka för ett år i taget. Risken för ryckighet minskar i viktiga branscher, där framtiden formas av det förnyelsebara och det elektrifierade.
Både regering och näringsliv har drivit den här frågan. Det är bra, samverkan för gemensamma mål ger tyngd åt budskapet. Användningen av biodrivmedel i hela transportsektorn behöver öka över tid. Även för privatbilister behöver möjligheterna att välja HVO eller ren biodiesel bli bättre. Det som driver bussen och taxin kan förstås även driva bilen, men i detta behövs också en växande inhemsk produktion.
Kampen för att minska de klimatpåverkande utsläppen är en fråga om många samverkande insatser. Det är en stor omställning från det samhälle som i så stor utsträckning har byggt på ett beroende av billiga fossila bränslen.