Leveransproblemen för flygplanstypen Boeing Max 737 är kända sedan länge. Likväl är det ett chockbesked att Ryanair väljer att dra ned på sin närvaro på flygplatsen i Nyköping från och med mars nästa år.
För en kort tid sedan kom beskedet att Stockholm Skavsta flygplats hade gått om Malmö som landets tredje största, efter Arlanda och Landvetter utanför Göteborg. Som tredje störst i landet - och näst störst i Stockholmsregionen - ökar Skavstas möjligheter att ta plats i utvecklingen av flygets framtid i och nära huvudstaden. Just nu pågår projektet Skavsta Access 2.0, där landningsbanorna rustas, bland annat med EU-medel, för att kunna avlasta Arlanda vid dåligt väder.
Beskedet från Ryanair är därför en rejäl käftsmäll. Det irländska lågprisbolaget har varit huvudaktör på flygplatsen i åtminstone 15 år. När Skavsta inte längre är ett nav för Ryanair kommer också dess trafik på flygplatsen att minska.
Ryanair förklarar via ett pressmeddelande att stängningen på Skavsta är en direkt följd av att endast 10 av 20 beställda plan av nämnda Boeing-modell kommer att levereras i tid. Även bolagets nav i tyska Nürnberg stängs. Är det början till slutet? Eller bara ett hack i kurvan? Ingen vet säkert.
Skavstas tillväxt har i stort hängt ihop med utvecklingen för Ryanair. Det är en utsatthet som Skavstas ägare, det franska bolaget Vinci Airports samt Nyköpings kommun, mycket väl känner till. För att möta den svagheten krävs att andra aktörer ökar sin närvaro på flygplatsen, även om Ryanair återetablerar sitt nav framöver.