Som om lĂ€get inte var tillrĂ€ckligt stökigt för Skavsta passade Ryanair nu pĂ„ att spela in sina intressen i helheten â med hjĂ€lp av statliga Swedavia.
Ryanair har lÀnge varit Skavstas dominerande flygbolag, men inget Àr hugget i sten.
Bara nÄgon dag efter det att Nyköpings kommun signalerat sig redo att gÄ i borgen för ett stöd till Skavstas verksamhet, meddelade Ryanair att man etablerar sig ocksÄ pÄ Arlanda. NÀr det gÀller det irlÀndska bolagets verksamhet finns inget utrymme för sentimentalitet; hur etablerat det Àn mÄ vara med Skavsta som bolagets huvudsakliga anknytning i Sverige. Som Ryanairs vd Eddie Wilson noterade: Det finns alltid utrymme för konkurrens.
Att spela Skavsta mot Arlanda om det kan minska Ryanairs kostnader Àr ett krasst konkurrenstÀnkande. Vad Arlanda har lovat i utbyte för etableringen vet vi inte, men Ryanair Àr Ryanair.
Till detta ska lÀggas att Arlanda driver pÄ för egen del för att staten ska prioritera att lÀgga stora pengar pÄ att bygga ut flygplatsen med Ànnu en landningsbana. Ju fler flygbolag som dÄ tar plats, desto starkare blir argumenten för detta.
Möjligheterna att nyttja exempelvis Skavsta som avlastare skulle kunna Ä andra sidan, kunna minska investeringsbehoven norr om Stockholm. HÀr kommer staten att tvingas vÀlja mellan det egna bolagets intressen och helheten i infrastrukturen runt Stockholm.
PĂ„ tal om egenintresse lĂ€r Ryanair inte ha som mĂ„l att helt byta Skavsta mot Arlanda. Det som Eddie Wilson sade pĂ„ presskonferensen tĂ„l dĂ€rför att lĂ€sas noga: âDet finns absolut en marknad pĂ„ Skavsta, men allt beror helt pĂ„ om Skavsta kan presentera en passande lösning för ossâ, sĂ€ger han.
Business Àr business.