Är det så att när det kommer till teleförsäljning är det den sämsta och mest hänsynslösa aktören som vinner? Det är lätt att tro det.
Socialdemokraterna är i blåsväder över hur de har låtit Kombilotteriet, ägt av det egna A-lotterierna, köpa aggressiv telefonförsäljning av ett tveksamt företag med ytterst tveksamma metoder. ”Lurar gamlingar som inte har pengar”, som DN:s rubrik lyder. Det är ett makalöst politiskt självmål – men också befläckande för hur detta har slagit.
S lotteriverksamheter hotas annars av att Sverigedemokraterna och regeringspartierna vill införa riktad lagstiftning för partilotterier för att göra det mycket svårare att finansiera politisk verksamhet via detta. Det är därför ännu mer anmärkningsvärt att Socialdemokraterna – med allt detta på spel – så övertydligt snubblar på sin egen girighet.
Det sparkas chefer. Kvasten går. Men den interna självrannsakan återstår. Partiledaren Magdalena Andersson lovar att ”göra rent hus”. S har maxat utfallet på bekostnad av hur köparna har hanterats. Det krävs inte bara en städning, utan en kulturförändring.
De flesta folkvalda partier har eller har haft lotterier som en del av sina intäkter. Socialdemokraterna är det i särklass mest framgångsrika på detta. I fjol tjänade partiet nästan tio miljoner på detta, SSU lite drygt sex.
Men S har fått tydliga varningssignaler tidigare, utan följder. Avslöjandet är inte en blixt från klar himmel. Det sägs att pengar inte luktar, men de gör det – ibland.
Studera även svallvågorna i övrigt efter detta avslöjande. Ett antal stora aktörer har fått svinkalla fötter och avslutat samarbetet med samma telesäljbolag, exempelvis Tele2, Telia, Eon och Postkodlotteriet. Har den försäljningen följt samma mönster? Säljbolagets dagar är nog redan räknade.
Vänsterpartiet vill förbjuda alla all telefonförsäljning, men förbudsiver förstör ofta mer än det löser. Kundkontakter via telefon och köp i sådana samtal måste vara möjliga. Det betyder förstås i normalfallet att väldigt många, väldigt snabbt säger nej eller nej, tack – allt utifrån egen hövlighet. Men utan det behöver väcka den ilska som många nog känner i dag. Aggressiv försäljning är ofta tricket för att telemarketing-företagets säljtjänster ska locka nya köpare.
Det bästa rådet för den som känner sig pressad till något köp eller avtal är att lägga på. Många, inte minst unga, svarar inte längre på samtal från telefonnummer som de inte känner igen. Det är ingen slump.
Det S-kopplade Kombispel utesluts nu ur branschorganisationen. Telesäljbranschen har att kontinuerligt städa hårt i egna led, med ansvarsåtaganden och svarta listor.
Socialdemokraterna har ännu mer att göra, från grunden. Alla partier som driver lotterier har ett särskilt ansvar. Respekten för väljarens värde måste synas i sättet som lotter säljs.