Så blir Skavsta vinnare – trots trenden

Kastrups framgångar och Brommas motgångar ger Skavsta stora möjligheter.

Utvecklingen på Skavsta påverkas av beskedet om trafikminskningarna på Bromma.

Utvecklingen på Skavsta påverkas av beskedet om trafikminskningarna på Bromma.

Foto: Jens Alvin

Ledare2024-10-15 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Resandet är på många sätt grundbulten i en värld som blir allt mer sammankopplad. Via flygplatsen, tågstationen, busshållplatsen eller kanske alla tre i kombination kan man nå fler platser än vad som någonsin tidigare varit möjligt. Detta också på mycket kortare tid än vad någon vågade drömma om förr i världen. Resandet skapar möjligheter i våra arbeten, relationer och på vår fritid. 

Just flygplatserna har några tunga år bakom sig, kanske särskilt i Sverige. Restriktionerna under pandemin försvårade, och i vissa fall omöjliggjorde, flygresandet. Trots att flyget varit kvitt pandemins hinder i mer än två år har det fortfarande inte återhämtat sig. Enligt Transportstyrelsen ökade flygandet andra kvartalet 2024 jämfört med 2023. Men det är fortfarande bara på 81 procent av det var innan pandemin. 

De senaste decennierna har också Arlanda halkat en bra bit efter sina två nordiska huvudkonkurrenter, både Köpenhamns Kastrup och Oslos Gardermoen är större sett till antal passagerare. Det gör att Sverige bara har nordens tredje största flygplats, trots att vi är regionens största och viktigaste ekonomi. 

För landets mindre flygplatser ser det ännu dystrare ut, särskilt för de som förlitar sig på inrikesflyget. Inrikes minskade antalet passagerare i början av 2024 och nivåerna är inte i närheten av var de var innan pandemin. Den trenden gjorde sig väldigt tydlig när flygbolaget BRA meddelade att de flyttar från Bromma flygplats. Flygningarna har blivit så mycket färre att det helt enkelt inte lönar sig längre. Vad som blir av Bromma flygplats är ännu inte avgjort, men med BRA försvinner hela 90 procent av den nuvarande trafiken. 

undefined
Den som landar på Kastrup har lätt att ta sig vidare, inte bara med annat flyg.

Det finns en del som talar för att Skavsta på sikt kan bli en vinnare, trots de negativa trenderna. Visserligen har flygplatsen också fått ett minskat resande i år. Men det beror till stor del på tekniska problem hos en av flygplatsens viktigaste aktörer, Wizz Air. De mer långsiktiga problemen för Bromma kan göra Skavsta viktigare för Stockholmsregionen. Detta särskilt när Ostlänken beräknas stå färdig om 10 år. Då knyts flygplatsen ihop ordentligt med både Stockholm, Linköping och Norrköping.

Kombinationen av räls och flyg är ett koncept som blivit en riktig framgång för Nordens största flygplats. Under Kastrup går tåg och tunnelbana i skytteltrafik ut i ett stort upptagningsområde. Det omfattar även stora delar av södra Sverige. Öresundståget gör att man smidigt kan ta sig till Kastrup från såväl Skåne som stora delar av Småland och Blekinge, till och med Göteborg. I jämförelse lämnar såväl Bromma som Arlanda mer att önska i det avseendet. 

undefined
Smarta infrastruktursatsningar knyter ihop olika transportsätt.

Från en flygplats kan man ta sig nästan vart som helst i världen, men det är minst lika viktigt hur lätt det är att ta sig dit. Där har räls, tunnlar och tågvagnar en avgörande betydelse. Med den nya infrastrukturen är Skavsta på god väg att bli en lättillgänglig knutpunkt för östra Sverige. Det ger förhoppningsvis nya möjligheter för såväl flygplatsen som regionen omkring.