Fem oppositionspartier har gått ihop i Finansutskottet och kräver ytterligare sänkt bensin- och dieselpris av regeringen – och vill utreda ett pristak i kristid. Moderaterna, Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna är jättenöjda.
Socialdemokraterna som regerar, hävdar att regeringens eget förslag om sänkt drivmedelsskatt är det som maximalt kan göras utan att bryta mot EU:s regelverk. Det vill säga en krona och 30 öre per liter, utöver den sänkning på 50 öre per liter som ska ske vid halvårsskiftet. De fem partierna ovan röstade på torsdagen igenom en uppmaning till regeringen att i stället sänka skatten med fem kronor per liter, enligt Moderaternas modell, som betyder en sänkning med fem kronor på diesel och fyra på bensin.
För att få ihop fempartigemenskapen lades det till en särskild punkt om pristak på drivmedel, på Vänsterpartiets begäran. Partier som förordar marknadsekonomi brukar nobba detta. Prisregleringar hör mer hemma i krisande socialistekonomier som Venezuela. Detta förslaget är anledningen till att Centerpartiet inte är med på noterna. Även om skattesänkningen på drivmedel var möjlig att säga ja till för C:s del.
Att partierna samlas vid pumpen är lätt att begripa. Dyra drivmedel slår hårt mot många branscher och bilpendlare. Alla vill laga efter läge. Samtidigt har tappas nödvändigheten av en mer hållbar fordonspark för ett bättre klimat bort när priset på drivmedel skjuter i höjden. Men själva omställningen lika viktig i dag som i går. Fempartiförslagets andra krav på regeringen, att inblandningen av förnyelsebart bränsle i bensin och diesel ska minska, är tyvärr direkt kontraproduktivt. Det blir bara mer fossilt per liter.