SD-väljarna gillar sina nättroll, därför finns de

Det är först när Sverigedemokraternas väljare skäms över nättrollen som dessa blir svagare.

Kalla fakta visar hur udden hos SD:s trollfabrik också riktas mot Moderaterna och Kristdemokraterna. Ingen bör vara chockad över det.

Kalla fakta visar hur udden hos SD:s trollfabrik också riktas mot Moderaterna och Kristdemokraterna. Ingen bör vara chockad över det.

Foto: Ari Luostarinen/SvD/TT

Ledare2024-05-15 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

SD:s partiledare kör en skjutande stridsvagn i invandrartätt område. Glassbilen år 2040 spelar islamiska böneutrop. 

TV4:s Kalla fakta har tagit sig in i Sverigedemokraternas kommunikationsmiljöer och visat på banden mellan riksdagens näst största parti och dess nätkrigare, vars uppdrag är att sprida fördomar och skit om andra. Anonyma konton kontrolleras av anställda inom partiets kommunikationssfär, där också det tidigare partiägda Riks finns. Socialdemokraternas Lena Hallengren kallar det en "trollfabrik av rysk modell". Och ja, det finns onekligen likheter. 

De här nätkrigarna ska säga allt som SD inte vill stå för öppet. Elda på viktiga väljargrupper med medvetet grova budskap. Hela grejen är att bryta mot alla spelregler. Gör folk arga. Fejka det som går. 

Kärnbudskapen är återkommande: Invandrare är onda, invandrare ska ut. Sossarna är korrumperade, sossarna är slut. Liberaler vill förstöra Sverige. Islam ska ta över. Medier och särskilt public service skyddar etablissemang och konspirationer. 

Klipp, klistra, blanda och kör. Så göds högerpopulismen i Sverige och den demokratiska västvärlden sedan mer än ett decennium. I trollfabrikernas tid.

Nättrollens arbete fungerar för att de hoppar på personer och grupper som de egna väljarna också vill tycka illa om och se ned på. Under detta bubblar en sorts revanschism. Att få vara främlingsfientlig, rejält ”anti-PK” och ogenerat använda nedsättande ord "som man gjorde förr". 

Kalla fakta visar hur udden hos SD:s nätkrigare också riktas mot Moderaterna och Kristdemokraterna. Två partier som är dess konservativa "vänner". Ingen kan vara chockad. Syftet är att skada dessa partier hos de väljare man konkurrerar om, utan behöva stå öppet för det. Särskilt med lojalitetsklausulen i Tidöavtalet i åtanke.

Nu blir det dålig stämning ett tag. Statsministern är arg, KD-ledaren Ebba Busch också. Men Tidögänget har sålt sig till varandra. De visste vad de gjorde och makten hänger på det. 

SD-ledaren Jimmie Åkesson fjantar sig om "det vänsterliberala etablissemanget" på sedvanligt sätt, men han är nog ärlig med att partiledningen "inte skäms". Ingen inom Sverigedemokraternas toppstyre lär få sparken för trollandet. 

Allt är en medveten del av den breda kommunikationen, sedan länge. Specialpatrullerna gör sitt. Pengar och resurser som används ska inte lätt kunna spåras.

Kalla fakta visar hur det fungerar. Det enda som kan ändra på detta är om de väljare som partiet lockar genom att mobba andra i olika nätmiljöer, skulle tröttna. Att fler förstår hur de blir spelade – och fokuserar på annat i samhällsbilden.

Vad är chanserna? I nuläget: små.