Sega banker är dåligt för kunderna

Våra sörmländska banker har ett stort ansvar. Därför får de inte vara sega.

Bankerna sitter på mycket kunskap och makt i förhållande till kunderna.

Bankerna sitter på mycket kunskap och makt i förhållande till kunderna.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2024-02-08 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

På Arkiv Sörmlands hemsida går det att läsa om när sparbanksrörelsen kom till länet. Den första sparbanken i Sörmland öppnade 1827 i Eskilstuna. Sparbankerna är Sveriges äldsta kreditinstitut och rörelsen grundades för att bekämpa dåtidens fattigdom. I dag är bankerna en av samhällets grundpelare. Men ibland verkar det som att bankerna har glömt bort hur stor betydelse de har för varje enskild människa.

Finansinspektionens (FI) generaldirektör Daniel Barr har i veckan sagt att bankerna är frustrerande sega med att hantera sina kunders bekymmer. Barr visar på viss självkritik och menar att FI inte fokuserat tillräckligt på konsumentskydd. Men nu verkar myndigheten skrida till verket och satsar på att upplysa konsumenterna. 

Den sista januari tillträdde en ny konsumentskyddsekonom som säger att “vi vet att många konsumenter upplever privatekonomi som något lite krångligt och tråkigt. Jag vill att fler ska förstå hur man, ofta med enkla steg, kan få kontroll över sin plånbok.”  

Faktum är att bankerna sitter på mycket kunskap och makt i förhållande till kunderna. 

Den liberala utgångspunkten är att lita på marknadens kraft. Om bankerna ger dålig service skulle det vara naturligt för kunderna att byta till en bättre konkurrent. Men i dag blir kostnaden i tid och krångel i att byta bank ofta för mycket för en enskild bankkund. Bankerna sitter helt enkelt på mer av makten. Det är naturligt att det inte är lika lätt att byta bank som att byta mataffär, men många känner sig nog utlämnade och rädda för att göra fel när det handlar om sina pengar. Därför är FI:s nya konsumentskyddssatsning, med ett strängare regelverk, något som är välkommet för att jämna ut detta kunskapsglapp.

Det senaste året har bankerna varit i fokus. Rekordvinster och räntehöjningar kan kännas ganska långt från sparbanksrörelsens början. Samtidigt är bankernas framgång en förutsättning för tillväxt och vidare välstånd. Men för att det ska fungera optimalt måste kunderna kunna välja och inte vara utlämnade till bankernas välvilja. Vidare konsumentskydd är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt och stabilt bankväsende.