Skavsta behöver bli huvudstadens business

Skavsta behöver Stockholm för att lyfta efter krisen.

Den som vill stärka Skavstas strategiska position behöver en skarp, målinriktad kommunikation. Annars dominerar Arlandas intressen all diskussion.

Den som vill stärka Skavstas strategiska position behöver en skarp, målinriktad kommunikation. Annars dominerar Arlandas intressen all diskussion.

Foto: Jens Alvin

Ledare2020-05-14 05:56
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Krisen är utan nåd för flygbranschen. Flygplatser världen över ligger närmast i ide. Läget på Skavsta, eller Stockholm Skavsta Airport, är inget undantag. Men efter coronakrisen, kan vi tro på att Skavsta åter ska bli en myllrande punkt för resor som tidigare? Kanske. 

Klimatfrågor som mer hållbart flyg, den stora växlingen från fossilt bränsle till biobaserat och/eller elektriskt kommer att ta ett allt större utrymme jämfört med före krisen. När branschen ska starta om finns möjligheter att tydligt peka ut riktningen. Skavsta behöver kapa åt sig fler rubriker på det området.

Ingen flygplats har det lätt, just nu. Landshövding Beatrice Ask, regionrådet Monica Johansson (S) och kommunalrådet Urban Granström (S) har skrivit till regeringen och manat till att Skavsta och andra icke-statliga flygplatser inte ska diskrimineras i statens stödåtgärder. Vi får se om regeringen lyssnar på det örat. Skavsta har tyvärr inte varit särskilt uppmärksammat där på länge.

Efterfrågan på flygtransporter lär komma tillbaka. Mycket beror på vilken hälsa näringslivet i stort har. Turismen, en nyckelfaktor för sörmländsk besöksnäring, lär behöva ta några haltande steg innan det närmar sig business as usual igen.

Den som vill blicka lite längre måste plocka upp följdfrågan: Hur blir Stockholm-Skavsta något som Stockholm och Mälardalsregionen bryr sig om? Urban Granström (S) vill att lite av tunnelseendet mot Arlanda kan brytas och viss analyskraft riktas söderut också (SN 12/5). Det är han inte ensam om, men uppdraget är svårt. 

Brommas tid som Stockholms cityflygplats är på upphällningen, med ungefär ett decennium kvar. Efterfrågan på bostadsmark väger tyngre än behovet av flygplats nära innerstaden. Men visionerna som följt på detta, i rikspolitiken, inom regeringen och i huvudstadens näringsliv har enbart handlat om att låta Arlanda växa

Trots att Stockholm Skavsta är landets fjärde största flygplats. Trots namnet. Trots att en mega-investering i form av dubbelspåret Ostlänken kommer att förbättra transportförutsättningarna med tåg rejält – ge en än mer flygplatsnära station. 

Det är inte bara Nyköping som har en flygplats där kommunen drömmer om expansion, men Skavsta är klart störst i utrymmet söder om Stockholm. Andra ger upp. I Västerås har kommunledningen bestämt sig för att lägga ned flygplatsen. Visionerna om att pumpa liv i Kjula i Eskilstuna ser ut att förbli dimmiga, om ens det. 

Stockholm Skavsta har ett allt bättre läge som Stockholmsnära flygplats, men det krävs mer. När regeringen 2016 utredde en framtid utan Bromma nämndes Skavsta pliktskyldigt. Dess potential framstod som en icke-faktor. 

Allt handlade om Arlanda. Där flygplatsens ägare, statliga Swedavia, lockade med löften om ett tredubblat antal resenärer i utbyte mot utbyggnad och stora investeringar.

Under riksdagsåret 2019/20 har Skavsta nämnts i fem riksdagsmotioner. Det handlade om tull, gränsvaktande och totalförsvar, inte om utveckling och hållbart resande. Regeringen bryr sig inte. Näringslivets organisationer i Stockholmsområdet signalerar ointresse. Även om Östsvenska handelskammaren i vårt område har bättre koll, men en tunnare röst. Sörmlands riksdagsledamöter är väldigt tysta. 

Bred opinionsbildning är ett måste för att nå framgång. Den som vill stärka Skavstas strategiska position måste ha en skarp, målinriktad kommunikation. Om nu en del av flygets framtidsfokus ska kunna flyttas till den södra porten till Stockholmsregionen.

Karta: Stockholm Skavsta Flygplats