I sommar har Centerpartiets riksdagsledamöter och partiledaren Muharrem Demirok uppmärksammat vad partiet kallar för ”Sommarhjältar” över hela landet. Det är föreningar och företagare som får ”Sommarsverige att fungera”. Nyligen uppmärksammades Thord och Maria Lindé som driver Oxelö Krig i gamla Oxelösund och i Nävekvarn fick Systrarna Brådhes café och butik-verksamhet motsvarande uppmärksamhet.
Sörmlands turism, all vår sommarkommers och vårt upplevelseutbud bygger främst på kreativa privata krafter. Det offentligt driva räcker inte, må det vara i slott eller koja. Sommarsörmland växer med föreningsmänniskor som bidrar till lokal nytta, via kaffebordet på hembygdsgården, väl underhållna utflyktsmål eller via ett antal sommarjobb. Det växer med alla företagare som gör affärer av goda idéer. Utan dessa någon eller några som prövar testar om affärsidén bär, ändrar och försöker igen, tappar utvecklingen kraft och bygden eller stadsdelen blir tystare och svagare.
De allra flesta partier vill företagandet väl. Det som räknas är hur högt detta prioriteras i de beslut och de politiska krav som sedan läggs fram. Det viktiga för entreprenören är kunderna, en sund ekonomi och uthållig verksamhet. Företagarpolitiken är därför ett av de viktigaste verktyg vi har för att utveckla entreprenörskap och lokal tillväxt, särskilt om konjunkturen är svajig.
Sommarens hjältar behövs året runt. Inte alltid med samma verksamheter, men just det där drivet och lusten att pröva affärsidéer i skarpt läge bidrar till något grundläggande i svensk ekonomi. Var tionde sysselsatt i vårt land är en företagare och dessa har ofta gett jobb åt ytterligare någon eller några. Småföretagarna formar en ihärdig motor – i såväl solsken som hällregn och slask.
Våra folkvalda har att notera och agera på sådant som upplevs som onödiga eller överdrivet krångliga hinder i vardagen. Gärna diplom, men det viktigaste är vad beslutsfattarna får med sig till riksdag och kommunfullmäktige och agerar utifrån dessa kunskaper.