Under min uppväxt blev det många bilturer runt om i Östergötland län. Från bilfönstret såg jag städer med aktivitet och stora industriområden under utveckling, för att sedan bytas ut mot stora åkrar och fält eller slussar där båtar stod redo för äventyr. Till sist nådde man den vackra kusten.
Det finns mycket som förenar Sörmland och Östergötland; kusten och skärgården, bördiga slätter, industrier och en länsöverskridande arbetsmarknad. Det är två län med stor potential, två län som kan utvecklas ännu mer tillsammans. Likt två grannar som tillsammans sätter upp en gemensam gungställning kan Sörmland och Östergötland kroka arm och bli starkare.
De två länen ingår idag i samverkan med regionerna i östra Mellansverige, tillsammans med Stockholm, Uppsala, Gävleborg, Västmanland och Örebro. Det finns även en stor potential för Östergötland och Sörmland att fördjupa samarbetet sinsemellan. Många som bor i länen är redan i dag beroende av att kunna arbets- och skolpendla mellan över länsgränsen. Det är en styrka på båda sidor Kolmården att utveckla ännu mer.
En viktig del av bättre samverkan är just kommunikationerna mellan länen. En central del i detta är den planerade nya stambanan, Ostlänken. Den kommer att leda till kortare restider och få fler avgångar. Det stärker i sin tur hela arbetsmarknadsregionen genom att arbetspendling blir lättare. Nu verkar den dessvärre vara äventyrad.
Enligt tidigare plan ska den börja byggas 2024, men i regeringens budgetproposition anger man att en separat analys ska genomföras, trots att flera utredningar redan har pekat på behoven. Dessutom vill regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna skrota det nya reseavdraget som beslutades om i juni för personer som pendlar med kollektivtrafik. Det blir en förlust både för klimatet och regionernas ekonomi. I den här frågan borde Östergötland och Sörmland sätta press på regeringen gemensamt, för att värna regionernas konkurrenskraft och utökade arbetsmarknad.
Skärgårdsutveckling är ett område där länen skulle gynnas av att samarbete. Våra skärgårdar är en magiskt vackra platser. De lockar till turism och friluftsaktiviteter, men det är också platser där människor kan bo och verka. Därför finns det möjlighet att jobba på parallella plan: att stärka och utveckla upplevelsenäringen samt gynna företagande och möjliggöra för fler att bo. I detta kan regionerna och kommunerna exempelvis pröva samarbeten kring sin skärgårdstrafik. Både när det handlar om sommartrafik och det som är mer permanent. Dagens behov kan se annorlunda ut i morgon.
Ett annat exempel på där man skulle kunna fördjupa samverkan är inom energiområdet. Båda länen har stor potential för förnybar elproduktion, längst kust och slätt. Redan i dag finns det starka samband mellan energiproduktionen i Östergötland och Sörmland. Elbolaget Bixia, som ligger under Tekniska verken i Linköping, har exempelvis varit med i ett projekt där en solpark byggts i Nyköping. Bolaget köper även in lokalproducerad el från bland annat Katrineholm. Därtill har Eskilstuna energi och miljö mål om närproducerad el från förnybara källor. Elbolag och kommuner i dessa två län bör samordna och underlätta för utbyggnad av sol- och vindkraft. Det skulle gynna såväl klimat som ekonomi och elförsörjning.
Detta är bara några områden där ökad samverkan mellan länen hade ger plus i båda länen. Östergötland och Sörmland vinner på att ta gemensamma tag och utvecklas tillsammans.