Det är vackert med naturreservat. Gröna områden garanteras vara gröna. Ofta till fördelar för biologisk mångfald och känsliga miljöer. I dagarna skickades kommunens beslut ut på remiss, om att göra en stor del av Örstigsnäs till naturreservat. Det finns goda skäl att skydda åtminstone delar av Arnölandet och reservatsbildandet – vatten och mark - kommer av en folkpartimotion från 2011.
Hela Arnösidan av inloppet till Nyköpings tätort – från Strandstuviken till Linuddssundet – ska ingå i reservatet. Det är ett omfattande område.
Arnö har växt snabbt under de senaste decennierna. För de Arnöbor som tar sig till och från jobbet med eget fordon, blir det en del köande ibland. För att minska detta tryck har kommunen tänkt sig två nya vägar in till området. Den ena med en bro över TGOJ-banan till väg 53 mellan Nyköping och Oxelösund och den andra som en infart från söder, delvis på åkermark, via Flättnaleden och vidare mot Kuggnäs.
Mot öster gränsar Arnö mot vatten. Det är vackert och fint, men det är klokt att ha en beredskap för en in- och utfart också åt det hållet. En resa utan att behöva passera Nyköpings tätort. Uteslut inte en framtida eldriven fordonsfärja, eller en smart placerad bro. Beslut som helt stänger av möjligheterna för ut- och infart också från öster, blir bakbindande. Inte minst i takt med att Sjösa börjar växa åt sydost, längs med kusten mot Horn och vidare.
Allt handlar om kloka avvägningar. Gärna naturreservat, men gör avgränsningar så att Arnö som bostadsområde kan förbättras även på andra sätt.