Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna är överens om att stödja SAS, det statligt delägda flygbolaget, med närmare fem miljarder. Inte för att dessa partier längtar efter att lägga riskkapital i flygbranschen, utan för att staten måste ta ett ansvar för bolag man äger. Löftet om pengar hänger på att de största privata aktieägarna också ställer upp.
Det är inte bara svenska staten utan även den danska som har ägarintressen i flygbolaget. Norge som tidigare sålt sin del, kan vara på väg tillbaka in.
Smittskyddskrisen har slagit hårt. Redan i mitten på mars permitterades nästan hela personalstyrkan och i slutet av april varslades närmare 5000 anställda. Blir det dessutom så att flygresandet återupptas, men inte i närheten av nivåerna före krisen slog till kommer det att krävas stora förändringar.
I löftet om pengar ingår också krav på bland annat att SAS ser till att minska sina utsläpp. Det är inte bara SAS som har svårigheter. Listan över kända bolag med stora bekymmer i coronakrisens spår är lång, exempelvis Finnair, Air France, Lufthansa, Norwegian med flera. Flygbolagen börjar återuppta trafiken stegvis, men återhämtningen går långsamt.
För ett antal bolag lär statliga pengar vara en räddningsplanka in i framtiden. Räkna med att fler regeringar och stater inte bara kan tänka sig att ge stöd i utbyte mot ökat ägande, men sannolikt också villkorat med reformkrav, riktning grönare flyg. ”Offentliga pengar borde inte endast användas för att rädda bolag utan även för att förändra dem”, skrev ordföranden för EU:s miljöutskott Pascal Canfin nyligen på Twitter.
Hur många flygbolag har råd att tacka nej till krav på grönare trafik?