S och M överger Nyköpings smÄ vÀgar

Kommunledningen vÀnder ryggen till de smÄ vÀgar i Nyköping som ocksÄ har stöd av Trafikverket. Det Àr en usel landsbygdspolitik.

Stödet till de enskilda vÀgarna borde höjas, inte sÀnkas.

Stödet till de enskilda vÀgarna borde höjas, inte sÀnkas.

Foto: Rebecka Jonsson

Ledare2024-12-03 13:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Att dra ned pÄ stödet till kommunens smÄ vÀgar Àr att strunta landsbygdernas utveckling och livskraft. Och alla som bor dÀr och vÄrdar dessa vÀgar. Men det Àr vad Nyköpings politiska ledning nu gör.

Det finmaskiga vĂ€gnĂ€tet, alla dessa mil av grus, Ă€r viktigare Ă€n vi tror. De bidrar till att utveckla livet bortom de större tĂ€torterna. Det Ă€r vĂ€gen till badplatsen. Det Ă€r den slingrande grusvĂ€gen förbi hagar och fĂ€lt, Ă„krar och skog. Till nĂ„gons hem, nĂ„gons företag, till svampstĂ€llen, fiskevatten och vandringslandskap. 

Det Ă€r Sverige. 

undefined
Ett försvagat vÀgnÀt vinner ingen pÄ.

MĂ„nga partier talar vĂ€l om landsbygderna i valtider. Å sĂ„ fint det lĂ„ter. Men det Ă€r vad de sedan gör som rĂ€knas. 

Budskapet frĂ„n miljö- och samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden i Nyköping Ă€r att Socialdemokraterna och Moderaterna dumsnĂ„lar pĂ„ det finmaskiga vĂ€gnĂ€tet. I sak plockar S+M bort 850 000 kronor frĂ„n stödet till de smĂ„ vĂ€garna och i stĂ€llet kommer ett tĂ€tortsstöd för fĂ€rre enskilda vĂ€gar pĂ„ cirka 250 000 kronor. För att de tycker det Ă€r svĂ„rt att ha koll pĂ„ det nuvarande stödet.

Det Àr ambitionsnivÄ, det...

LĂ„nga strĂ€ckor berörs, pĂ„ Tunabergshalvön, utanför Vrena, Tystberga och Aspa. Stödet borde höjas, inte tas bort. Även om det ocksĂ„ kommer pengar frĂ„n staten. Summan av bĂ„da stöden Ă€r bra för Sverige och kommunens invĂ„nare. VĂ€gföreningarna gör en viktig samhĂ€llsinsats. Det Ă€r invĂ„narna pĂ„ landet sjĂ€lva som gör jobbet. De fixar fordon, grĂ€vjobb, skrapning och gruslass. De förvĂ€ntar sig inte att nĂ„gon annan ska komma farande för att fixa vĂ€gen. 

undefined
HÀr Àr alla vÀgarna som drabbas.

I Sverige Ă€r det staten som har det allra lĂ€ngsta vĂ€gnĂ€tet, dĂ€refter kommer de enskilda vĂ€garna. Det Ă€r en mĂ€ngd smĂ„ föreningar, dĂ€r privatpersoner tar ett stort ansvar. Det sĂ€krar ett funktionellt transportnĂ€t pĂ„ 7400 mil. 

Det Ă€r inte smĂ„potatis. Om man ser hela landet, inte bara den asfalterade staden. 

En stor del av stödet till dessa vĂ€gföreningar eller vĂ€ghĂ„llare kommer alltsĂ„ frĂ„n staten, via Trafikverket. Medlemmar i vĂ€gsamfĂ€lligheter betalar ocksĂ„ en avgift ur egen ficka. Men varenda kommun mĂ„r av att ha vĂ€lhĂ„llna mindre vĂ€gar som nĂ„r sĂ„ mĂ„nga platser som möjligt. DĂ€rför Ă€r det vettigt att kommunen Ă€r med pĂ„ vagnen. 

I det stora hela Àr det smÄ kostnader för stora nyttor. Det Àr dumsnÄlt att spara dÀr.

undefined
Det Àr fÄ enskilda vÀgar runt stadshuset, men de gör stor samhÀllsnytta ÀndÄ.

Det gĂ€ller att tĂ€nka hela vĂ€gen, fullt ut. En ihĂ€rdig och hög inflation har gjort det mesta mycket dyrare. Vi har dessutom ett förĂ€nderligt klimat som ökar bördorna. Inte minst sĂ„ hĂ€r i vintertider, dĂ„ det ömsom fryser, ömsom tinar. 

Det pÄverkar överallt, inte bara vÀgen till och frÄn stan.