Att dra ned pÄ stödet till kommunens smÄ vÀgar Àr att strunta landsbygdernas utveckling och livskraft. Och alla som bor dÀr och vÄrdar dessa vÀgar. Men det Àr vad Nyköpings politiska ledning nu gör.
Det finmaskiga vÀgnÀtet, alla dessa mil av grus, Àr viktigare Àn vi tror. De bidrar till att utveckla livet bortom de större tÀtorterna. Det Àr vÀgen till badplatsen. Det Àr den slingrande grusvÀgen förbi hagar och fÀlt, Äkrar och skog. Till nÄgons hem, nÄgons företag, till svampstÀllen, fiskevatten och vandringslandskap.
Det Àr Sverige.
MÄnga partier talar vÀl om landsbygderna i valtider. à sÄ fint det lÄter. Men det Àr vad de sedan gör som rÀknas.
Budskapet frÄn miljö- och samhÀllsbyggnadsnÀmnden i Nyköping Àr att Socialdemokraterna och Moderaterna dumsnÄlar pÄ det finmaskiga vÀgnÀtet. I sak plockar S+M bort 850 000 kronor frÄn stödet till de smÄ vÀgarna och i stÀllet kommer ett tÀtortsstöd för fÀrre enskilda vÀgar pÄ cirka 250 000 kronor. För att de tycker det Àr svÄrt att ha koll pÄ det nuvarande stödet.
Det Àr ambitionsnivÄ, det...
LĂ„nga strĂ€ckor berörs, pĂ„ Tunabergshalvön, utanför Vrena, Tystberga och Aspa. Stödet borde höjas, inte tas bort. Ăven om det ocksĂ„ kommer pengar frĂ„n staten. Summan av bĂ„da stöden Ă€r bra för Sverige och kommunens invĂ„nare. VĂ€gföreningarna gör en viktig samhĂ€llsinsats. Det Ă€r invĂ„narna pĂ„ landet sjĂ€lva som gör jobbet. De fixar fordon, grĂ€vjobb, skrapning och gruslass. De förvĂ€ntar sig inte att nĂ„gon annan ska komma farande för att fixa vĂ€gen.
I Sverige Àr det staten som har det allra lÀngsta vÀgnÀtet, dÀrefter kommer de enskilda vÀgarna. Det Àr en mÀngd smÄ föreningar, dÀr privatpersoner tar ett stort ansvar. Det sÀkrar ett funktionellt transportnÀt pÄ 7400 mil.
Det Àr inte smÄpotatis. Om man ser hela landet, inte bara den asfalterade staden.
En stor del av stödet till dessa vÀgföreningar eller vÀghÄllare kommer alltsÄ frÄn staten, via Trafikverket. Medlemmar i vÀgsamfÀlligheter betalar ocksÄ en avgift ur egen ficka. Men varenda kommun mÄr av att ha vÀlhÄllna mindre vÀgar som nÄr sÄ mÄnga platser som möjligt. DÀrför Àr det vettigt att kommunen Àr med pÄ vagnen.
I det stora hela Àr det smÄ kostnader för stora nyttor. Det Àr dumsnÄlt att spara dÀr.
Det gÀller att tÀnka hela vÀgen, fullt ut. En ihÀrdig och hög inflation har gjort det mesta mycket dyrare. Vi har dessutom ett förÀnderligt klimat som ökar bördorna. Inte minst sÄ hÀr i vintertider, dÄ det ömsom fryser, ömsom tinar.
Det pÄverkar överallt, inte bara vÀgen till och frÄn stan.