I SN ser vi återigen frustration hos Arnöbor över trängsel och omvägar in och ut ur stadsdelen, mot Nyköpings centrum men också till väg 53 mot Oxelösund eller E4:an. Arnö har växt snabbt under de senaste decennierna. För de Arnöbor som tar sig till och från jobbet med eget fordon, blir det en del köande ibland. Även när det inte är vägarbete. I fallet Kanntorpsvägen är det för några en längre rundtur som standard för att nå Arnöleden.
Det förslag som kallas Arnölänken som ligger i kommunens planer i riktning mot 2040 ska fläta samman Arnöleden och Örstigsleden med väg 53 via en bro över TGOJ-banan. Det skulle lätta på en del av trycket. Den trafik som ”tvingas” köra via Nyköpings centrum för att ta sig vidare till andra platser skulle slippa detta. Till möjligheterna ska läggas tidigare L-förslag om en gång- och cykelfärja över Nyköpingsfjärden som en komplementväg till och från Arnö, för alla som inte kör bil eller åker buss.
Höjer vi blicken ytterligare finns skäl att se om Arnö även skulle vinna på en avlastning för fordonstrafik åt öster – över vattnet mot Brandholmen eller mot Trosavägen, mer specifikt. I planerna för hur Nyköpings yttre stadsdelar ska växa ingår ju ett större område intill Sjösa samhälle. Malmbryggshage knyts också allt tätare samman med Sjösa. Trafiken därifrån mot E4:an kan behöva lösas på ett smidigare sätt än i dag, när stad och den stads- och strandnära landsbygden längs Trosavägen – mot Horn, Svärdsklova och Vålarö – alltmer krokar ihop. En ny påfart på E4:an nära eller strax bortom Sjösa bör inte uteslutas. Det skulle även få effekter i riktning Svärta och Runtuna.
Detta är förstås inte gjort i närtid, men det är värt att se möjligheterna med.