Trafikverket kan inte klyva Vrena och bara titta bort

Trafikverket måste ta sitt ansvar för Vrena under brobytet.

Trafikverket klyver Vrena under bytet av järnvägsbro och måste ta sitt ansvar för att överbrygga detta hinder också.

Trafikverket klyver Vrena under bytet av järnvägsbro och måste ta sitt ansvar för att överbrygga detta hinder också.

Foto: Karin Andersson

Ledare2022-02-12 05:11
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Trafikverket har stor makt över infrastrukturen i detta land. Det hanterar gigantiska projekt – inte minst Ostlänken som står för dörren – där miljarderna tickar på för att målet ska nås och tillfälliga hinder får lösas längs vägen. Men Trafikverket verkar också i för verket små projekt som däremot gör stor skillnad lokalt.

Ett exempel är bytet av järnvägsbron i Vrena samhälle. Ni kunde läsa om detta i fredagens SN (11/2). Vrenabygdens intresseförening lyfte detta på debattplats i slutet av förra året, med frågan: Vem har ansvar för att Vrena fungerar under brobytet? Det kom inget svar i SN. Stängs bron av blir det en enorm omväg som alternativ färdväg och samhället klyvs.

Invånarna har pratat med kommunen och med Trafikverket – och frustrationen över det begränsade intresset från Trafikverkets sida är stor. TGOJ-banan, som inte alls är så flitigt trafikerad som den kunde vara, går genom samhället. När passagen över järnvägen stängs av i tio månader, får det likväl stora följder. En tillfällig övergång på en begränsat trafikerad järnväg borde inte vara omöjlig att få till, även om det är knepigt med Tärnövägens läge i tätorten och det vattennära landskapet.

Det är väl bra att Trafikverket nu svarar att man jobbar med lösningar. Beskedet gnisslar något med det svar som intresseföreningen hade fått. Kanske är det så att Trafikverket måste släpas framåt och pressas att ta ansvar för konsekvenserna av de egna projekten? En jättemyndighet som Trafikverket måste åtminstone kunna åstadkomma bättre än att hänvisa Vrena till lill-turen, sist i ledet.

I städer finns ofta mer nära alternativ att tillgå. Även det inte skulle vara enkelt att hantera en avstängning av Västerleden-viadukten över TGOJ-banan i centrala Nyköping, hade nog reaktionerna på en två mils omväg mellan Sunlight och Västra Storgatan varit både omfattande och högljudda.

Vrenabornas oro är befogad. Ett tungt ansvar vilar på Trafikverket. Ingen protesterar mot brobytet, det är bra att det sker. Däremot är klyvningen av Vrena ett uppenbart problem. Den lokala räddningstjänsten ser tydliga risker. Företagare är med rätta bekymrade och avståndet till lanthandeln växer för många. 

Vi är sannolikt i slutet av en pandemi, där många enskilda företag och näringar har fått leva på små marginaler och ibland även tugga på ramarna. De flesta småföretag har varken stenrika ägare eller ett ymnigt kassaflöde, men små företag är enormt viktiga på en ort som vill växa. Bygdens arbete för att lyfta Vrena har satt många nya avtryck bara under det senaste decenniet. Stryp inte det arbetet.

Trafikverket behöver visa att det förstår och är redo att ta ansvar för helheten under byggperioden.