Äntligen börjar vårvärmen göra sitt intåg – och med det kommer sommar, semester och fritidsliv. Många har börjat fixa i trädgården, plockat fram båten, någon kanske har skaffat en fyrhjuling till sitt lantställe som man tar med sig ut inför att säsongen börjar. Men med dessa aktiviteter kommer även en ökad oro hos många. För stölder av fordon, fordonstillbehör, båtmotorer och olika lantbruksmaskiner är ett gissel, inte minst på landsbygden. Detta gissel orsakas i hög grad av utländska stöldligor. Dessa är välorganiserade, har ofta sin bas i östra Europa och de vet precis vilken typ av stöldgods de letar efter.
Det är just att dessa ligor är så systematiska som är en stor del av problemet. Det svenska rättsväsendet är inte alltid konstruerat för systematisk brottslighet. Ett problem är exempelvis om de enskilda brotten inte har tillräckligt högt straffvärde var och en för sig för att polis ska kunna få vissa befogenheter för att bekämpa dem. När dessa brott görs i stor, systematisk skala blir den totala tyngden väldigt störande för människor som bor, arbetar och lever på de platser som är hårt drabbade. Stölder av drivmedel är ett exempel. Det är ett brott som knappt anses värt att ens utreda, men för den som får diesel stulen från sin gård flera gånger i månaden blir det till en plåga.
SVT (11/5) har gjort ett antal reportage om de utländska ligornas härjningar och vilka problem som finns i lagstiftningen i dag. En ändring som skulle behövas är ökade befogenheter till tullen att gå in när man misstänker att ett fordon som är på väg att lämna landet bär på stöldgods. I dag måste polis först tillkallas, vilket ofta tar för lång tid för att fordonet ska kunna hållas kvar.
Tullen uppger för egen del att man inte ska tro att en sådan lagförändring skulle vara någon given lösning. Tullen har inte, varken före eller efter en sådan lag, ett uppdrag om att aktivt leta efter stöldgods, och därmed utföra ett mer utredande arbete. Om man vill att så ska vara fallet måste det framförallt till mer resurser. Det krävs mycket mer än att bara kunna hålla kvar bilar längre tid för att ta tag i den typen av problem.
Att detta förslag är otillräckligt är dock inget skäl till att inte införa det. Utöver detta måste man även försöka göra något mer. Sverige får inte bli en fristad för ligor att verka i. Förutom den ekonomiska skada som det kan orsaka så sänker det förtroendet för rättsväsendet, om vi uppfattar att staten inte tar våra tydliga problem på allvar. En polis som direkt lägger ner en anmälan om stölder, trots att den utsatta kanske själv har fångat det på film, inger inte förtroende och sänker på lång sikt viljan att bidra till det gemensamma genom exempelvis skatt.
Därför borde fler åtgärder utredas. Kameraövervakning i kombination med AI-teknik som övervakar gränser och flaggar misstänkta fordon skulle kunna vara en metod att titta närmare på. En särskild gren inom polisväsendet som arbetar nära tullen för att hitta och identifiera stöldgods kan vara en annan. Huvudsaken är att frågan tas på stort allvar och samhället förmår att se bortom själva straffvärdet för brottet. Som samhälle står nämligen större och viktigare värden på spel än att det är irriterande att behöva ringa försäkringsbolaget för tredje gången på en sommar och anmäla ett stulet redskap. Det är själva känslan av att någon med ansvar också bryr sig som vi måste ta på allvar.