Tystberga protesterar med promenader

Söndagspromenaden i Tystberga är en stark och tydlig signal till Nyköpings politiska ledning. Lova gärna, men se till att leverera.

Söndagspromenaden i Tystberga vill lyfta behovet i närtid av att få en gång- och cykelväg till motorvägens trafikplats. Men inte enbart. Det är en signal från ett samhälle som vill ha mer än bara löften.

Söndagspromenaden i Tystberga vill lyfta behovet i närtid av att få en gång- och cykelväg till motorvägens trafikplats. Men inte enbart. Det är en signal från ett samhälle som vill ha mer än bara löften.

Foto: Åsa Hedberg

Ledare2020-01-31 05:03
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Tystbergabygden ligger bra till. Det är i sådana här miljöer landsbygdens befolkningstillväxt brukar kunna ske. Den relativa närheten till motorvägen är viktig. Här finns ett vackert och naturskönt landskap som utlovar möjligheter till ett gott liv, en bit från storstadens mest hektiska miljöer. Det omfattar inte bara samhället Tystberga, utan hela forna Tystberga landskommun, som sträckte sig från Sättersta, Torsåker och Lästringe till Björksund, Studsvik, Nynäs och skärgårdsöarna bortom.

Orten Tystberga är ett gammalt stationssamhälle där tågen tyvärr inte stannar längre. Det har varit ett jobbigt 2010-tal. För Tystberga är det av centralt värde att bryta med bilden av det utsatta och/eller eftersatta. I kommunbygderådets Underlag till serviceplan för landsbygden från ifjol konstateras att ortens utbud inte är uselt, men att där finns ”stor utvecklingspotential”, framför vad gäller kommunikationer, skola/förskola och hälso-/sjukvård.

För att bryta med känslan av att inte kunna påverka sin framtid, då måste det till ett starkt lokalt engagemang. Att visa att Tystbergs invånarna vägrar stå med mössan i hand och vänta på andras uppmärksamhet. 

Det är i detta förra helgens söndagspromenad kommer in. I samband med den planerade Ostlänken har behovet av en gång- och cykelväg från Tystberga till trafikplats Tystberga, som ligger vid motorvägen, hamnat i fokus. Kommunen, Region Sörmland och Trafikverket är överens om att gång- och cykelvägen är en del av bygget av en bro över järnvägen. Själva genomförandet dröjer. Avtal ska skrivas och järnväg ska börja byggas. Det blir inte klart i närtid, men hur länge ska det dröja om behovet finns? Det frågar sig Tystbergaborna bakom promenaden, de tycker sig redan ha väntat i mer än ett decennium.

Det finns ingen gång- och cykelväg idag. Inga gatlyktor, ingen vägren, inte ens en liten stig bredvid. Problemlösningen skjuts upp till en obestämd framtid. Det behövs snabbare – kanske helt annorlunda – åtgärder redan nu, skriver en av initiativtagarna, Ralf Spehling, i inbjudan till samtliga partiers gruppledare i kommunen. 

Politikerna uppmanas att följa med i mörkret mot trafikplatsen, från Eriksdal, strax utanför samhället, till motorvägen. I söndags gjordes den första promenaden. Till helgen väntar en till. Vägen ut till trafikplatsen är inte precis någon idealisk vandringsled.

Det här handlar samtidigt om betydligt mer än enbart gång- och cykelvägen. Tidigare har Tystberga fått ett löfte om en förbättring av den lokala skolan och förskolan, där bland annat lokalförutsättningarna lämnar mycket att önska. Men även där väntar invånarna på svaret på frågan när. Från Nyköpings kommuns sida pågår även ett arbete för att locka en entreprenör – en mack – till orten. Ett område har pekats ut och kommunen söker intressenter. Det är inget tvivel om att en sådan etablering kan göra nytta lokalt, om den blir verklighet.

Lokal vilja, frustration och ambition kommer till ett uttryck i söndagspromenaden i Tystberga. Det grundläggande budskapet går inte att missa: Löften till landsbygden måste följas av konkreta besked om vad, hur och när. Annars framstår det lätt som luft.

Karta: Tystberga samhälle