Historiskt har män alltid varit den dominerande eliten. Universiteten, näringslivet och politiken har dominerats av män. I vår samtid ser det ut som att ett historiskt skifte sker. I dag studerar fler kvinnor än män på universitetet, enligt statistik från Statistiska Centralbyrån. Nästan alla högre utbildningar har fler kvinnliga än manliga studenter.
Unga kvinnor har i dag betydligt större ekonomiska möjligheter än de hade haft för hundra år sedan. Trots detta visar en ny rapport från Skandia att pensionsgapet inte minskar. Därtill sparar unga kvinnor nästan 30 procent mindre än män. Dessutom har unga kvinnors skulder hos kronofogden fördubblats under de senaste tio åren till följd av konsumtionsskulder.
I en värld där skönhet värderas högt och sociala medier har skapat en plattform där allt från vanlig hudvård till regelrätta skönhetsingrepp marknadsförs rakt in i tonårsrum, är det lätt att förstå vad som bidrar till de stora skillnaderna. Unga kvinnor lär sig att deras utseende är viktigare än att spara. Detta riskerar att påverka hela livet och samhället i stort.
En av de senaste trenderna i den eviga följetongen av “helt vanliga saker som ska göra kvinnor osäkra" är så kallat “hair identifier-spray”.
På Instagram går det att se hur en kvinna sprayar sitt ansikte med ett skumliknande pulver som framhäver de små fjunen i hennes ansikte. Hon säger att hon inte visste att hon var den skäggiga damen och rakar sitt ansikte med en speciell rakhyvel. Att alla människor har små osynliga fjun i ansiktet och resten av kroppen verkar inte längre tillhöra allmänbildningen.
Det är en smart marknadsföringsstrategi att kunna sälja grejer genom att skapa ännu en osäkerhet hos kvinnor. Samtidigt finns det något otroligt sorgligt i hur effektivt det är. Skönhetsindustrins omsättning har fördubblats på tio år. Intresset hos unga blir bara större, särskilt när kända personer konstant gör reklam på sina sociala medier. Marknadsföringen riktar sig mot kvinnor, men det verkar som att även barn offrar även de sista kronorna i spargrisen för att “bli snyggare”.
Att marknadsföring riktar sig mot kvinnor är på ett sätt naturligt. Kvinnor shoppar mer, men när det varje år dyker upp en ny osäkerhet man måste åtgärda behöver vi ha kraft att analysera läget.
Vad som är "viktigt i livet" är en filosofisk fråga, men att ha den slätaste pannan är det sannolikt inte. Ett sparkapital kan vara skillnaden mellan att kunna lämna en våldsam man eller att vara tvungen att stanna för att ha tak över huvudet. Det ger möjligheter att byta karriär, köpa bostad eller ha ett drägligt liv som pensionär.
Sparande är en del av att skapa ett tryggt liv för sig själv och sin familj. På samhällsnivå är det viktigt att även kvinnor investerar och sparar för framtiden. Det bygger jämställdhet och frihet.