Kommer Bergshammar, Svalsta och Enstaberga om 20 år vara en enda storort? När Nyköpings kommun blickar framåt i sin översiktsplan är detta en vision. Det är bra att Nyköping numera hyser en tro på att samhällena utanför tätorten kan växa sig starkare. Det är bra att Nyköpings kommun ser att staden förlorar i attraktionskraft om inte bygden tas med i beräkningen.
Steget är förstås långt mellan vision och verklighet. Ingen kan med bestämdhet säga hur inflyttningslusta och invandringstal kommer att utveckla sig framöver. Däremot är det en god utgångspunkt att inte alla framtidens nytillkomna kommuninvånare letar efter samma sak, samma sorts boende.
Till detta ska sägas att utvecklingen åt andra hållet från Nyköping sett, från stadsdelen Malmbryggshage mot det forna stationssamhället Sjösa också går i sammanväxande riktning. Markerna mellan staden och samhället, längs med strandområdena, får steg för steg sina nya villaområden. Mycket har hänt på femton år. Det kan nog vara dags att fundera över en motorvägspåfart till åt det hållet?
Det finns fler platser med närhet till både motorväg och järnväg att utveckla, längre bort från stan. För den som vågar ha visioner.
Friliggande kransorter runt Nyköping behöver inte helt växa samman – med respekt för kulturmiljö och god jordbruksmark. Det kan bli så att de kopplas ihop mer via infrastruktur och gemensamma funktioner än vägg i vägg-bostäder.
Varken Svalsta eller Enstaberga har i dag långt till motorvägen. Bergshammar/Nyköpingsbro är ju rena på- och avfarterna. Järnvägen drar rakt igenom Enstaberga. Visionera mera! Nog ska de här trillingorterna med framgång kunna locka med god tillgänglighet och livskvalitet framöver jämfört med stadens trängsel?