Yrkesutbildningar är viktigare än fler högskoleplatser

På 2020-talet borde egen försörjning och utbildningar som matchar arbetsmarknadens behov vara det coolaste en region kan erbjuda.

Nu, nästan 50 år efter 1977 års stora högskolereform, är det därför dags för en ny utbildningsreform. Politiken måste blicka bortom statusfyllda universitet.

Nu, nästan 50 år efter 1977 års stora högskolereform, är det därför dags för en ny utbildningsreform. Politiken måste blicka bortom statusfyllda universitet.

Foto: Fredrik Persson/TT

Ledare2024-05-22 06:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Sverige genomförde 1977 en högskolereform som förändrade den högre utbildningen i grunden. Tolv nya regionala högskolor inrättades där den politiska ambitionen var att få fler från studieovana hem att läsa vidare efter gymnasiet. Reformen gav utdelning lokalt. Men för landet som helhet består den sociala snedrekryteringen. 

I rapporten Demokratisering och decentralisering av högskolan: En utvärdering av 1977 års svenska högskoleexpansion (SNS 240425) har fyra forskare utvärderat högskolereformen. Man konstaterar att syftet är uppfyllt: tio år efter reformen hade andelen av en gymnasiekull som läste vidare ökat med nästan fem procentenheter mer i kommuner där det inrättats nya högskolor än i jämförelsekommuner.

Reformen har dessutom i viss mån bidragit minskning av den sociala snedrekryteringen till högre studier. Men detta gäller endast för unga människor i reformkommunerna. För landet som helhet består den sociala snedrekryteringen, där Sverige ligger högt i jämförelse med andra länder.

Lösningen kan naturligtvis inte vara fler regionala högskolor. Även om reformen har tjänat sitt syfte att sänka tröskeln för ungdomar från studieovana hem har politikerna misslyckats med många av de satsningar som har gjorts. De senaste decennierna har de regionala högskolorna fått alltmer resurser och tagit in fler studenter. Därtill har ett flertal av högskolorna uppgraderats till universitet, vilket snarare måste ses som ett fall av regionalpolitisk ingenjörskonst än av omsorg om den högre utbildningen. Forskningsresurser har spridits ut och kvaliteten på utbildningen har sänkts väsentligt i många fall. 

undefined
Yrkesutbildningar kan pricksäkert matcha arbetsmarknadens behov.

Nu, nästan 50 år efter 1977 års stora högskolereform, är det därför dags för en ny utbildningsreform. Politiken måste blicka bortom statusfyllda universitet och se till vad som gynnar samhället på sikt. Att regeringen med utbildningsminister Mats Persson (L) i spetsen varit tydlig med att man vill främja forskningen snarare än att utse ännu fler universitet är rätt. Men det gäller också att konstatera faktum: all utbildning måste inte ske vid en högskola.

En central tanke i reformprocessen på 1970-talet var att all eftergymnasial utbildning skulle bedrivas i form av högskoleutbildning, men ska kvalitet sättas i främsta rummet, då behöver man lyfta blicken från högskolor och universitet.

Möjligheten till utbildning är en viktig förutsättning för att såväl samhället som individen ska lyckas. Men det måste finnas en mångfald av utbildningar och utbildningsformer – även utanför akademin. De regionala högskolorna tjänar ett viktigt syfte, men fokus bör nu riktas mot yrkesutbildningar som pricksäkert kan matcha arbetsmarknadens behov. Det erbjuder fler en god väg till egen försörjning.