Under pĂ„skhelgen skakades Sverige av ett antal vĂ„ldsamma upplopp i Linköping, Norrköping, Stockholm, Ărebro, Landskrona och Malmö. Anledningen var en serie tillstĂ„ndsgivna manifestationer dĂ€r den danske politikern Rasmus Paludan, partiledare för det högerextrema partiet Stram Kurs, planerade pĂ„ att brĂ€nna koranen. Polisen har nu gripit ett fyrtiotal personer, dĂ€ribland minderĂ„riga, till följd av upploppen.
Det borde fÄ rÀcka att fördöma de som vÄldför sig mot polis och vandaliserar blÄljusfordon, utan att först behöva rÀttfÀrdiga sina utgÄngspunkter och kommentera de moraliska aspekterna av Paludans manifestation. TyvÀrr har den debatt som följt av upploppen fÄtt ett annat fokus: yttrandefrihetens grÀnser i förhÄllande till religionsfriheten. Faktum Àr att Paludans aktioner ligger inom den svenska yttrandefrihetens ramar, vare sig man tycker eller kÀnner att budskapet Àr fel.
En namninsamling via âMitt Skifteâ med namnet âAtt brĂ€nna en koran ska vara ett hatbrottâ har skapats av Atilla Yoldas, skribent i bland annat Expressen. Namninsamlingen har i skrivande stund nĂ€rmare 34 000 underskrifter och motivet Ă€r en ökad islamofobi i Sverige. Det stĂ€mmer dock inte, sĂ„som Yoldas har formulerat det, att islamofobi Ă€r det vanligaste motivet för hatbrott i Sverige. FrĂ€mlingsfientliga och rasistiska hatbrott stĂ„r för 55 procent av antalet hatbrottsmarkerade polisanmĂ€lningar enligt BRĂ . Bland religiösa hatbrott Ă€r islamofobiska motiv dock vanligast, vilket naturligtvis Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt.
DĂ€rtill gĂ€ller att âhatbrottâ inte utgör en egen brottsrubricering enligt svensk strafflagstiftning. Hatmotiv kan dock utgöra en försvĂ„rande omstĂ€ndighet vid bedömningen av straffet för ett begĂ„nget brott. Paludan har inte genom att brĂ€nna sin egen koran gjort nĂ„got brottsligt. DĂ€rför skulle det inte heller finnas nĂ„got hatmotiv att utreda, ens om det uttryckligen stod i lagen att brĂ€nnande av koranen utgjorde ett exempel pĂ„ nĂ„got som kĂ€nnetecknar hat.
Vad man verkar ha missat hÀr Àr att precisera nÀrmare hur ett förbud mot koranbrÀnnande skulle genomföras i praktiken. Skulle enbart koranbrÀnning utgöra ett eget brott? Menar man att koranen skulle fÄ en sÀrstÀllning bland alla andra religiösa skrifter i Sverige?
MÄrten Schultz framhÄller i Svenska Dagbladet (17/4) att det inte stÄr skrivet i sten hur yttrandefriheten i en stat i utformas. Inte heller Àr det oförenligt med ett rÀttighetsperspektiv att ge religionsfriheten mer eller mindre lÄngtgÄende skydd till men för yttrandefriheten. I slutÀndan Àr det politiken som sÀtter juridikens faktiska grÀnser.
Ăr det dĂ„, rent politiskt, önskvĂ€rt att brĂ€nnande av heliga skrifter förbjuds till men för yttrandefriheten? Svar: Nej â inte för budskapets skull, men för just yttrandefrihetens skull. Det kan lĂ„ta som ett cirkelresonemang. VĂ€rna yttrandefriheten för att vĂ€rna yttrandefriheten. Men faktum Ă€r att yttrandefriheten har ett inneboende demokratiskt vĂ€rde. Det Ă€r en universell rĂ€ttighet som tillkommer var och en, och som dessutom skyddar utövandet av religion. Att inskrĂ€nka den vore ett nederlag för den svenska demokratin.
Paludans koranbrÀnnarturné hade Àven ett stopp i stadsdelen RÄslÀtt i Jönköping. Denna sammankomst skilde sig dock frÄn de övriga. RÄslÀttsborna utnyttjade sin grundlagsskyddade yttrandefrihet och anordnade en fredlig motdemonstration. NÄgra satte sig och bad pÄ torget och utövade sÄledes sin religions- sÄvÀl som yttrandefrihet. KoranbrÀnnaren fick sedan ingen ytterligare uppmÀrksamhet. Ingen skadad, inga bilar brÀnda.
Allt var i sin ordning.