Yttrandefriheten bryr sig inte om dina kÀnslor

Yttrandefriheten skyddar Àven utövandet av religion.

Yttrandefriheten har ett inneboende demokratiskt vÀrde. Det Àr en universell rÀttighet som tillkommer var och en, och som dessutom skyddar utövandet av religion. Att inskrÀnka den vore ett nederlag för den svenska demokratin.

Yttrandefriheten har ett inneboende demokratiskt vÀrde. Det Àr en universell rÀttighet som tillkommer var och en, och som dessutom skyddar utövandet av religion. Att inskrÀnka den vore ett nederlag för den svenska demokratin.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2022-04-22 05:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Under pĂ„skhelgen skakades Sverige av ett antal vĂ„ldsamma upplopp i Linköping, Norrköping, Stockholm, Örebro, Landskrona och Malmö. Anledningen var en serie tillstĂ„ndsgivna manifestationer dĂ€r den danske politikern Rasmus Paludan, partiledare för det högerextrema partiet Stram Kurs, planerade pĂ„ att brĂ€nna koranen. Polisen har nu gripit ett fyrtiotal personer, dĂ€ribland minderĂ„riga, till följd av upploppen.

Det borde fĂ„ rĂ€cka att fördöma de som vĂ„ldför sig mot polis och vandaliserar blĂ„ljusfordon, utan att först behöva rĂ€ttfĂ€rdiga sina utgĂ„ngspunkter och kommentera de moraliska aspekterna av Paludans manifestation. TyvĂ€rr har den debatt som följt av upploppen fĂ„tt ett annat fokus: yttrandefrihetens grĂ€nser i förhĂ„llande till religionsfriheten. Faktum Ă€r att Paludans aktioner ligger inom den svenska yttrandefrihetens ramar, vare sig man tycker eller kĂ€nner att budskapet Ă€r fel. 

En namninsamling via “Mitt Skifte” med namnet “Att brĂ€nna en koran ska vara ett hatbrott” har skapats av Atilla Yoldas, skribent i bland annat Expressen. Namninsamlingen har i skrivande stund nĂ€rmare 34 000 underskrifter och motivet Ă€r en ökad islamofobi i Sverige. Det stĂ€mmer dock inte, sĂ„som Yoldas har formulerat det, att islamofobi Ă€r det vanligaste motivet för hatbrott i Sverige. FrĂ€mlingsfientliga och rasistiska hatbrott stĂ„r för 55 procent av antalet hatbrottsmarkerade polisanmĂ€lningar enligt BRÅ. Bland religiösa hatbrott Ă€r islamofobiska motiv dock vanligast, vilket naturligtvis Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt.

DĂ€rtill gĂ€ller att “hatbrott” inte utgör en egen brottsrubricering enligt svensk strafflagstiftning. Hatmotiv kan dock utgöra en försvĂ„rande omstĂ€ndighet vid bedömningen av straffet för ett begĂ„nget brott. Paludan har inte genom att brĂ€nna sin egen koran gjort nĂ„got brottsligt. DĂ€rför skulle det inte heller finnas nĂ„got hatmotiv att utreda, ens om det uttryckligen stod i lagen att brĂ€nnande av koranen utgjorde ett exempel pĂ„ nĂ„got som kĂ€nnetecknar hat. 

Vad man verkar ha missat hÀr Àr att precisera nÀrmare hur ett förbud mot koranbrÀnnande skulle genomföras i praktiken. Skulle enbart koranbrÀnning utgöra ett eget brott? Menar man att koranen skulle fÄ en sÀrstÀllning bland alla andra religiösa skrifter i Sverige?

MÄrten Schultz framhÄller i Svenska Dagbladet (17/4) att det inte stÄr skrivet i sten hur yttrandefriheten i en stat i utformas. Inte heller Àr det oförenligt med ett rÀttighetsperspektiv att ge religionsfriheten mer eller mindre lÄngtgÄende skydd till men för yttrandefriheten. I slutÀndan Àr det politiken som sÀtter juridikens faktiska grÀnser.

Är det dĂ„, rent politiskt, önskvĂ€rt att brĂ€nnande av heliga skrifter förbjuds till men för yttrandefriheten? Svar: Nej – inte för budskapets skull, men för just yttrandefrihetens skull. Det kan lĂ„ta som ett cirkelresonemang. VĂ€rna yttrandefriheten för att vĂ€rna yttrandefriheten. Men faktum Ă€r att yttrandefriheten har ett inneboende demokratiskt vĂ€rde. Det Ă€r en universell rĂ€ttighet som tillkommer var och en, och som dessutom skyddar utövandet av religion. Att inskrĂ€nka den vore ett nederlag för den svenska demokratin.

Paludans koranbrĂ€nnarturnĂ© hade Ă€ven ett stopp i stadsdelen RĂ„slĂ€tt i Jönköping. Denna sammankomst skilde sig dock frĂ„n de övriga. RĂ„slĂ€ttsborna utnyttjade sin grundlagsskyddade yttrandefrihet och anordnade en fredlig motdemonstration. NĂ„gra satte sig och bad pĂ„ torget och utövade sĂ„ledes sin religions- sĂ„vĂ€l som yttrandefrihet. KoranbrĂ€nnaren fick sedan ingen ytterligare uppmĂ€rksamhet. Ingen skadad, inga bilar brĂ€nda. 

Allt var i sin ordning.